1 . خواجه نصیر الدین طوسى, اخلاق ناصرى, مقالت سوم.
2 . ماوردى, الاحکام السلطانیه.
3 . شیخ فضل الله نورى, منشورات.
4 . مبحثِ اصول علمى, اصول عملى, ضرورى و بدیعى بودن آن ها و نیز نوع و سنخ قوانین عقلى, شرعى و عرفى, از مباحث پایه و بسیار سرنوشت ساز است.
5 . نگرش سه جهانى در اندیشه سیاسى متفکران اسلامى در مقابل نگرش دو جهانى رایج و متعارف خود از مباحث جدى معرفت شناسى سیاسى است.
6 . آوردن شرایط اولاً: اکثریت, ثانیاً: استقبال و پذیرش مردمى, به عنوان شرایط فرعى,حائز کمال اهمیت است و ابوالحسن ماوردى, عامل زمان یا استعجال و تقدم پذیرش را نیز در شرایط خاصه خلافت, حاکم و رهبرى آورده است.
7 . ماوردى, الاحکام السلطانیه, در عین وجازت, اولاً: اثرى بسیار منظم, منسجم, بسیار دقیق, جامع و نکته سنج است, ثانیاً: جامع دیدگاه هاى تمامى متفکران گذشته و امروز اهل سنت است, این اثر, برجسته ترین متن فقهى در تاریخ و جهان اسلام و میان متفکران اسلامى است. به قول خطیب بغدادى, شاگرد برجسته وى, این کتاب در دفاع از نظریه سیاسى خلافت اهل سنت در مقابل حملات شیعیان به ویژه شیخ طوسى که ناهنجارى هاى سیاسى جهان اسلام را ناشى از آن مى دانستند نگاشته شده است.