• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور

      عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ارزش حکومت اسلامی در اندیشه امام(ره) به اجرای عدالت و جلوگیری از ظلم و ستم است، گفت: در تعبیر امام خمینی(ره) از عدالت، افراد هم باید امکان شایسته شدن را داشته باشند و هم بتوانند در جایگاه شایسته خود قرار بگیرند.

      • ۹:۲ ۱۳۹۹/۳/۱۴
      عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
    • علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جایگاه محوری عدالت در اندیشه امام(ره) به مثابه پایه و اساس سایر آرمان‌ها و اهداف متعالی مانند استقلال و آزادی گفت: امروز پیام و مکتب امام(ره) از مرزها فراتر رفته و جهانی شده است، به نحوی که این روزها در مقابل کاخ سفید شعارهای اسلامی سر داده می‌شود و این تبلور همان پیام امام(ره) است که آینده را از آن اسلام و استیصال ارتجاع، استکبار و صهیونیسم می‌دانست.


      وی افزود: درباره نگاه امام خمینی(ره) به عدالت ابتدا باید به جایگاه این مفهوم در اسلام پرداخت. به تعبیر پیامبر اکرم(ص) که «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم»، عدالت مسئله‌ای محوری و غایت عدالت است. اگر در هر پدیده‌ای عدالت نباشد آن پدیده بیمار است، مانند بدن انسان و هواپیما.

      جامعه اسلامی، جامعه اعتدالی

      صدرا اظهار کرد: در واقع جامعه اسلامی جامعه‌ای است که اعتدال داشته باشد؛ اعتدال در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تعادل در روابط بین بخش‌ها، تا جامعه در کنار رشد اقتصادی، تعالی فرهنگی و توسعه سیاسی داشته باشد. در حالی که در غرب تفکر تک‌ساحتی حاکم و نتیجه آن تنازعی است که امروز در آمریکا شاهدیم.

      عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه‌ای که تعادل داشته باشد جامعه انسانی و سالم است، گفت: مسئله دیگر اهمیت وجود عدالت در بخش‌های مختلف و زیر بخش‌هاست که به جد مورد توجه حضرت امام(ره) بود و از نظام خانواده و روابط و جایگاه زن و مرد و نظام آموزشی تا نظام فرهنگی و اقتصادی را دربرمی‌گیرد.

      ارزش حکومت در اسلام به اجرای عدالت است

      وی افزود: در تعبیر امام(ره) از عدالت، افراد هم باید امکان شایسته شدن را داشته باشند و هم بتوانند در جایگاه شایسته خود قرار بگیرند و این تعریفی دینی از عدالت است. در واقع ارزش حکومت اسلامی در اندیشه امام(ره) به این است که بتواند عدالت را برقرار کند و جلوی ظلم و ستم را بگیرد. از طرفی امام(ره) معتقد بود که همه شهروندان از جمله مستضعفان و طبقات ضعیف باید در برخورداری از ارزش‌های مشترک و امکانات عمومی، مانند احترام، امنیت، سلامت، رفاه و آموزش در سطح قابل قبولی باشند و دولت موظف است این خدمات را به همگان ارائه دهد و این نشانه نگاه عدالت‌گرایانه ایشان در مدیریت جامعه است.

      استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: در دوران شیوع کرونا آثار مثبت همین نگاه عدالت‌مدار در حوزه بهداشت، سلامت و درمان، ‌که از آغاز انقلاب شکل گرفت، مشاهده شد. در انقلاب اسلامی خدمات بهداشتی و درمانی تا اقصی نقاط کشور از جمله روستاها ارائه شد که ریشه در نگاه مردمی و عادلانه امام(ره) در مدیریت کشور دارد. البته در حوزه عدالت خلأهایی وجود دارد که با رفع آن‌ها می‌توان ایده آرمانی ولی عملیاتی امام(ره) را بیشتر به منصه ظهور رساند.

      صدرا درباره دلایل عقب‌ماندگی نظام جمهوری اسلامی در آرمان عدالت در مقایسه با  اندیشه‌ها و اهداف امام(ره) و انقلاب گفت: عدالت بر دو گونه است؛ تولیدی و توزیعی. نظام جمهوری اسلامی در عدالت تولیدی کاملاً موفق بوده است. عدالت تولیدی یعنی زمینه مولد شدن مردم فراهم شود. در این راستا نظام توانسته کالاهای اساسی مانند راه، برق، بهداشت، آب، گاز، مدرسه، مخابرات، فولاد و... را به ۹۰ درصد نقاط کشور برساند و هیچ عدالتی بالاتر از عدالت تولیدی نیست، اما در عدالت توزیعی با مشکلاتی مواجهیم که منجر به شکاف‌هایی شده است.

      خطر سهم ۴۰ درصدی بخش خصوصی از نقدینگی برای آینده نظام 

      وی یادآور شد: البته در همین عدالت توزیعی نقاط مثبتی وجود دارد. برای نمونه تا پیش از انقلاب اسلامی، نقدینگی در طول تاریخ ایران در اختیار دولت بود، اما اکنون ۲۰ درصد نقدینگی در اختیار دولت، ۴۰ درصد در اختیار نهادها و ۴۰ درصد هم در اختیار بخش خصوصی است. اولاً همین که چنین حجمی از نقدینگی در اختیار دولت نیست نشانه جمهوریت است. مردم‌سالاری واقعی این است که حوزه اقتصاد هم مانند حوزه سیاسی، جمهوری شود. فلسفه ارائه سهام عدالت به مردم نیز همین است. اگر در حوزه سیاسی امام(ره) بسیج ۲۰ میلیونی را شکل دادند اکنون هم ۶۰ میلیون سهامدار در حوزه اقتصاد وجود دارد که می‌تواند به تحولات عظیمی در عرصه اقتصادی و کاهش شکاف‌های معیشتی و طبقاتی منجر شود.

      صدرا با بیان اینکه مشکل و شکاف اصلی مربوط به ۴۰ درصد نقدینگی در اختیار بخش خصوصی است، گفت: مشکل این حجم نقدینگی که خطرناک هم هست اگر حل نشود می‌تواند منجر به استحاله و منحل شدن انقلاب و نظام شود. به جرئت می‌توان گفت خطر انحصار نقدینگی در دستان چند صد نفر از صدها لشکر صدام برای کشور بیشتر است.

      عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: تجربه کرونا نشان داد که نگاه‌های مبتنی بر خصوصی‌‌سازی شدید بحران‌آفرین است و باید نقش دولت و جمهور مردم را جدی گرفت. همین نوع نگاه لیبرالی به بخش خصوصی در دوره کرونا اروپا و آمریکا را فلج کرد. در واقع بخش خصوصی و تقویت آن مهم است اما نباید خصوصی‌سازی را به معنی لیبرالی آن و بی‌توجه به نقش مردم توسعه و گسترش داد.

      تحقق عدالت واقعی با مولد کردن مردم

      وی اظهار کرد: نکته‌ای دیگر که باید توجه کرد این است که در تقسیم‌بندی این دو نوع عدالت باید سهم عدالت تولیدی ۸۰ درصد و عدالت توزیعی ۲۰ درصد باشد. افزایش سهم عدالت توزیعی به بیش از ۲۰ درصد بدین معناست که پول و نقدینگی به جای اینکه به تولید برود به توزیع و مصرف رفته و با افزایش مصرف و کاهش تولید، رکود تورمی ایجاد می‌شود و در حالی که به تصور بردن پول نفت بر سر سفره مردم ‌خواستیم عدالت را برپا ‌کنیم، ظلم مضاعف به مردم وارد ‌کردیم.

      صدرا یادآور شد: به عبارتی به جای اینکه شغل برای مردم ایجاد شود تقاضا بالا رفت و افزایش تقاضا و نزول تولید به رکود تورمی منجر شد که اکنون گرفتار آنیم. نظام جمهوری اسلامی در عدالت تولیدی کاملا موفق بوده و در حالی که صندوق بین‌المللی پول توصیه می‌کرد مناطق محروم و روستاها را رها کنیم و شهرها را توسعه دهیم، اما جمهوری اسلامی این مناطق را رها نکرد و بعدها صندوق بین‌المللی پول رسماً اعلام کرد ایران در عین حال که به مناطق محروم و روستاها توجه کرد توانست زیربناهای اقتصادی خود را بسازد.

      وی تصریح کرد: در واقع مشکل در عدالت توزیعی این است که اولاً سهم آن در مقابل عدالت تولیدی بیش از ۲۰ درصد بوده و از طرفی توزیع این نوع عدالت بین دولت، نهادهای مردمی و بخش خصوصی نامتناسب بوده که منجر به شکاف شده که ریشه عمده آن در ۴۰ درصد نقدینگی در اختیار بخش خصوصی است. این شکاف حتماً باید حل شود و راه حل آن این است که ضمن ادامه سیاست‌های عدالت تولیدی، در عدلت توزیعی سیاست‌های حمایتی قوی‌تری از جمله در مناطق محروم و روستاها اعمال و اجرا شود.

      عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: برای نمونه در حوزه مسکن، سه میلیون مسکن مازاد بر نیاز تولید شده اما عرضه نمی‌شود و لذا مشکل مسکن حل نمی‌شود و به مردم فشار مضاعف تحمیل می‌شود. اما اگر دولت به این خانه‌ها بر اساس نگاه عدالتی مالیات ۲۰ درصدی اعمال کند، آنگاه صاحبان این خانه‌ها مجبور به عرضه آن خواهند شد و قیمت مسکن روند طبیعی و عادی پیدا می‌کند. اتفاقی که برای «آسیه پناهی» و تخریب خانه این خانم و فوت وی رخ داد یک هشدار است که باید سیاست‌های عدالتی و حمایتی را جدی‌تر بگیریم.

      وی افزود: دولت باید عدالت را به طور عام و احسان را در برابر اقشار آسیب‌پذیر در پیش بگیرد. اما احسان به معنی این نیست که این اقشار مصرف‌کننده شوند بلکه باید دولت آن‌ها را توانمند و مولد کند. البته نظام جمهوری اسلامی اقدامات فراوانی کرده اما درصد آن باید بیشتر شود و نقدینگی فراوان را به جای دادن یارانه مستقیم به سمت قوی‌تر شدن مردم از طریق رونق تولید ببرد و یارانه مستقیم و حمایتی تنها به کسانی که واقعاً از کار افتاده‌اند اختصاص یابد.

      صدرا با اشاره به تبعات بسیار نامطلوب تداوم جدل و جدال‌های سیاسی، گفت: این امر باعث شده که عدالت از اولویت اصلی در ذهن مسئولان خارج شود. به عبارتی این نزاع‌های سیاسی، رکود و تورم هم فساد است و هم فسادآفرین. کشمکش‌ها و رقابت‌های ناسالم سیاسی علت‌العلل مفاسد و ام‌المفاسد در کشور است که مانع از برنامه‌ریزی، کادرسازی و به ثبات رسیدن کشور می‌شود تا عدالت تولیدی نتواند به درآمد و عدالت توزیعی درست منجر شود.

      وی یادآور شد: در مجموع نظام جمهوری اسلامی در زمینه عدالت، به لحاظ بهره‌وری موفق بوده اما در حوزه اثربخشی موفق نبوده است. یعنی نیروی خوب تربیت شده، زیرساخت‌ها فراهم شده و نقدینگی فراوان هم شکل گرفته است اما اینها با یکدیگر هماهنگ و منطبق نشده‌اند تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود و براساس زیرساخت‌ها، نیروها جذب شوند و اشتغال تولید شود و درآمدها بالا رود و آثار آن به طور ملموس در زندگی مردم مشاهده شود.

      صدرا بیان کرد: در واقع می‌توان بدون متوقع کردن مردم آن‌ها را مولد کرد و به جای ارائه خدماتی مثل برق، آب و راه در مناطق محروم، قدرت تولید آن‌ها را افزایش داد.. اگر این آب و برق به زمین کشاورزی روستاییان داده می‌شد مهاجرت به شهرها و آسیب‌های حاشیه‌نشینی شکل نمی‌گرفت. لذا باید نگاه خود را برای تحقق عدالت همه‌جانبه از تولید به تناسب ظرفیت به سمت تولید به تناسب تقاضا برد و جریان‌های سیاسی به جای جدال‌های بی‌فایده و حاشیه‌ای بهتر است برای این مسائل که راه حل عملی هم دارند فکر کنند و برنامه ارائه دهند تا جمهوری اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین میراث امام خمینی(ره) با قدرت به مسیر خود ادامه دهد و معلوم شود که امام(ره) نگاه راهبردی، بلندمدت و جامع و هدفمند در اداره کشور داشته که توانسته به شکل‌گیری الگوی حکمرانی عدالت‌محور، نه سرمایه‌سالار و نه دولت‌سالار، بینجامد.

      منبع


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 99669
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401