• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است

       گروه علوم سیاسی: نشست علمی «انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه»، به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست که با حضور دکتر علیرضا صدرا، دکتر شریف لک زایی، داوود مهدوی زادگان، مرتضی جوادی آملی و دکتر شریف لک زایی برگزار گردید، نسبت و رابطه انقلاب اسلامی با حکمت متعالیه بررسی گردید. 


      • ۱۰:۴۷ ۱۳۹۲/۶/۲۱
      در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
    • به گزارش دیپنا، در آغاز این نشست، دبیر علمی، دکتر شریف لک‌زایی، اظهار داشت: «درباره انقلاب اسلامی، مباحث غیر‌بومی و عمدتا از سوی غربی ها، به صورت نسبتا گسترده و در برخی موارد به گونه‌ای قابل قبول، طرح شده است؛ ولی از سوی اندیشمندان مسلمان و ایرانی، این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»وی افزود: «پرداختن به بنیان‌های فلسفی انقلاب اسلامی، از آن جهت حائز اهمیت است که هم اکنون در مقطع کارشناسی، دو درس درباره انقلاب اسلامی، تعریف شده است که هیچ کدام، متن قابل قبولی ندارند؛ یکی درس «ریشه‌های انقلاب» و دیگری درس «فلسفه انقلاب اسلامی» است که هر دو به صورت جانبی و تبعی، در کنار درس‌های دیگر، طرح می‌شوند و متن درستی ندارند.» 

      عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، همچنین در مورد دلایل تحلیل بومی از پدیده انقلاب اسلامی، گفت: «اگر بپذیریم که انقلاب ما، اسلامی بوده و بر بنیاد آموزه‌های دینی و اسلامی شکل گرفته است باید وجه و نسبتی با دیانت داشته باشد و این وجه دینی، باید به صورت روشن و شفافی تبیین گردد.» 

      وی ادامه داد: «اکنون پس از 30 سال از گذشت انقلاب، همچنان با این پرسش اساسی و بنیادین، مواجه هستیم که انقلاب اسلامی، بر چه پایه‌های فلسفی‌ای استوار است؟ و با کدام دستگاه فکری و فلسفی‌ای می‌توانیم انقلاب اسلامی را تحلیل کنیم؟» 

      دبیر علمی نشست «انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه» در پاسخ به پرسش‌های یادشده، اظهار داشت: «به طور طبیعی، پاسخ ما این خواهد بود که انقلاب اسلامی، مبتنی بر حکمت اسلامی از نوع متعالیه صدرایی است اما باز این سوال مطرح است که چگونه می‌توان میان انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه، نسبت و رابطه برقرار کرد؟» 

      وی گفت: «برخی اساسا رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه را انکار می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند. اما عده زیادی از اندیشمندان ما، میان انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه، رابطه و نسبت روشنی می‌بینند. این نشست نیز در همین راستا، شکل گرفته و بعدا نیز ادامه خواهد داشت تا به پرسش‌های مهم در زمینه بنیادهای فلسفی انقلاب اسلامی و همچنین رابطه آن با حکمت متعالیه، پاسخ داده شود.» 

      در ادامه این نشست، دکتر علیرضا صدرا نیز با عنوان «رهیافت راهبردی رابطه و نسبت حکمت سیاسی متعالی و انقلاب اسلامی»، سخنان خویش را ارائه کرد و اظهار داشت: «انقلاب اسلامی هم به مثابه یک نظریه و هم به مثابه یک پدیده عینی، متکی و مبتنی بر حکمت متعالی اسلامی است.» 

      وی افزود: «فرضیه اصلی ما در این گفتار، این است که انقلاب اسلامی به مثابه یک پدیده عینی، برآیند حکمت متعالیه و به عبارتی تبیین و تحصل پدیداری حکمت متعالیه است.» 

      عضو هیات علمی دانشگاه تهران، همچنین در مورد مفهوم حکمت متعالیه، اظهار داشت: «مراد حکمت سیاست، سیاسی و مدنی و همچنین از سوی دیگر، سیاست حکمت است.» 

      وی ادامه داد: «میشل فوکو، تعبیر درستی از انقلاب ایران داشت؛ چرا که آن را نتیجه حکمت می‌دانست و حکمت را نه در کتابخانه‌ها و آثار گذشتگان، بلکه در خیابان و متن توده مردم به طور عینی می‌دید. از نگاه فوکو، اراده عمومی در آثار فیلسوفان غربی، برای بیان مفاهیم ذهنی بوده است، در حالی که این معنا در ایران از نگاه فوکو، با چشم در کوچه و بازار ایران، دیده می‌شود.» 

      این استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: «محتوای اصلی انقلاب اسلامی، بر اساس حکمت متعالیه در سه مقوله، خلاصه می‌شود که عبارتند از: 1 - مبدأ و آغازگاه حکمت متعالی سیاسی؛ 2 - اصول و مبانی آن که بر اساس مفاهیم کلیدی حکمت متعالیه بیان می‌شود؛ 3 - اهداف و چشم‌انداز ها.» 

      در ادامه نشست، همچنین حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، به رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و فلسفه، به ویژه حکمت متعالیه پرداخت و در ابتدا اظهار داشت: «فلسفه که نوعی از معرفت و حیثیت دانشی بر آن حاکم است، ذاتا نمی‌تواند مبدأ تحول و حرکت باشد. بنابراین، اگر فلسفه را به حمل اولی، لحاظ کنیم، آن گاه فلاسفه از آن جهت که با علم حصولی، با فلسفه آشنا شده اند، نمی‌توانند کاری در زمینه انقلاب و حرکت اجتماعی، انجام دهند.»وی افزود: «حضرت امام (ره) از آن جهت که نه تنها به حمل اولی، بلکه به حمل شایع، حکیم بود، توانست حرکتی انجام دهد که مبتنی بر فلسفه و حکمت متعالیه بود. این مسئله فقط به این خاطر بود که ایشان، به فلسفه به مثابه یک سلسله مفاهیم خشک و انتزاعی، نگاه نمی‌کرد، بلکه آن را به حمل شایع می‌فهمید و درک می‌کرد.» 

      حجت الاسلام جوادی آملی همچنین بیان داشت: «فلسفه و حکمتی نیز که فیلسوف و حکیم، در آن به سلوک می‌پردازد و حرکتی بر مبنای آن، انجام می‌دهد، باید دارای بسترهای خاصی باشد، تا حیثیت سلوکی اتفاق بیفتد. اگر حکمت و فلسفه‌ای که فیلسوف در آن، به حرکت و تحرک می‌پردازد، دارای این بستر نباشد، حرکت فیلسوف بیهوده خواهد بود. بدین ترتیب می‌بینیم که حکمت متعالیه، به دلایل زیادی دارای چنین بستری است؛ در حالی که مثلاً فلسفه و حکمت مشاء هرگز آن بسترهای حکمت متعالیه را ندارد.» 

      وی افزود: «با توجه به دو مطلب فوق، حضرت امام، حرکتی را در قالب و چارچوب حکمت متعالیه انجام داد که منجر به یک انقلاب عظیم و حکومت جمهوری اسلامی گردید. بنابراین، می‌توان گفت که هم امام دارای ویژگی‌های خاصی بود و هم حکمت متعالیه چنین ویژگی‌هایی داشت؛ به همین خاطر برای اولین بار در تاریخ اسلامی، ما شاهد انقلابی اسلامی مبتنی بر فلسفه اسلامی بودیم.» 

      حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی اضافه کرد: «این بدان معنا نیست که انقلاب ما، صرفاً متکی بر حکمت متعالیه بوده است؛ زیرا این انقلاب به همان میزان که از فلسفه، مایه می‌گرفت، از فقه، کلام و عرفان شیعی نیز الهام می‌گرفت. اما همه این حوزه‌های دانشی، در وجود حضرت امام به صورت حمل شایع، تبلور یافته بود، نه به حمل اولی.» 

      منبع: روزنامه تهران امروز


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 75114
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401