• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان


      پیامبر گرامی اسلام(ص)می فرمایند: «ایاکم؛ الکسل والضِجِر»؛ از بی حالی و زود رنجی بپرهیزید.

      • ۱۱:۲۲ ۱۳۹۲/۶/۲۱
      ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
    • علیرضا صدرا

       

       

       

       

      الف-آسیب شناسی فرهنگ و فرهنگی سیاسی ما ایرانیان می تواند با شاخصه های فرهنگی سیاسی مدرنیستی بویژه مشارکتی و مردم سالاری صورت گیرد که بیشتر می توان این روش را در جامعه شناسی سیاسی و حتی اندیشه سیاسی مربوطه جستجو نمود. ولی آسیب شناسی فرهنگ سیاسی ایرانی-اسلامی با رویکرد ایرانی-اسلامی-رهیافت راهبردی بویژه شیعی و راهبرد جمهوری اسلامی یا مردم سالاری دینی، مناسبتر می باشد.

       

       

      ب-آسیب ها در آسیب شناسی و آسیب زدایی(پاتولوژی و ایمنولوژی)از جمله(در)فرهنگ سیاسی اعم از و عبارت از؛

       

       

      اول-ضعف یا ضعف یا نارسایی ها و نقص ها،

       

       

      دوم-ناسازواری یا نادرستی ها و تناقضات می باشد.

       

       

      اعم از درونی میان خود اجزای فرهنگ سیاسی و برونی با حقایق و ارزش های بنیادین، مبانی مکتبی و بینشی و نیز با واقعیات (بویژه فرهنگی زندگی)سیاسی تاریخی و جدید ملی، بین مللی و جهانی (در) فرهنگ سیاسی است که بازتاب آن ها تولید مشکل سیاسی بخصوص مشکل سیاسی فرهنگی و فرهنگی سیاسی می نماید. مشکلاتی که مانع یا مخل توسعه و تعادل سیاسی و اجتماعی بوده، توسعه اقتصادی کشور را نیز تحت شعاع قرار داده و از تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی ملی باز می دارد. تعادل سیاسی که لازمه آن مشارکت سیاسی، همراه با عدالت اجتماعی و با کارامدی سیاسی معطوف به امنیت و اقتدار قانونی، مردمی و موثر و عزت ملی است. آسیب و آسیب شناسی از جمله ضعف در فرهنگ سیاسی یا ضعف فرهنگی سیاسی ما ایرانیان؛ فرع بر شناخت فرهنگ سیاسی ما ایرانیان و وجوه قوت و صحت آن و متأخر از آنست.

       

       

      درامد)

       

       

      اول)الف-

       

       

      1-«سیاسی»بودن: حساسیت و احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت عمومی خود و جامعه و کشور و پیشا آن یا در این راستا؛ هدف نگری، قانونگرایی و نظم و نظام گذاری و پذیری بزرگترین ویژگی ایران، ایرانی و ایرانیان از پگاه تاریخ و از پیشا تاریخ و در هماره تاریخ بوده و می باشد. همین امر سبب پیشتازی گذار ایران و ایرانیان به مدنیت با تاسیس و در واقع اختراع پدیده دولت بوده است. به همین مناسبت مدنیت و دولت گرایی ایران و ایرانی؛ پیشاهنگ و پرچمدار بشریت در تمدن و شهریت اعم از؛ شهرگرایی، شهرسازی و شهر نشینی بشری بوده و بشمار رفته است.

       

       

      2-فرهنگ سیاسی(حکمت)جاویدان که آمیزه ای بهینه از؛ یکی-عقلانیت و اعتدال یا تعادل، دیگری-وحیانیت یا دیانت و تعالی و حتی توحید و تجمیع و سوم-تدبیر یا توسعه و سیاست بوده، برترین نماد و نمونه نظام ارزشی، بینشی و منشی ایرانی بوده که در کنش و روش او بازتاب یافته و تجلی نموده است. میانه دو سویه تفریطی رهبانی شرقی هندوئیسمی-بودیسمی سیاست ناگرایی از سیاست پرهیزی، سیاست گریزی و حتی سیاست ستیزی از و در یک طرف و سویه افراطی سیاست زدگی تا حد سیاست بازی و سیاست قدرت و تنازعی و سلطه سوفیستیکی پروتا گوراسی و گورگیاسی هلنیستی و یونانی قدیم تا ماکیاولیستی-هابسی-داروینیستی اروپایی و غربی مدرنیستی جدید و سرانجام پست مدرنیستی بویژه بدبینانه معاصر.

       

       

      ب- برای نمونه: 1-به تعبیر خواجه نصیر در اخلاق ناصری؛ «عجم(ایران، ایرانی و ایرانیان)به عقل و سیاست و نظافت و زیرکی ممتاز باشند، اما به احتیال و حرص موسوم»(ر.ک.: اخلاق ناصری؛ ص244). که احتیال و حرص، نشان آسیب فرهنگی-سیاسی ایران و ایرانی بوده و ناشی از نابسامانی، ناپایداری اوضاع سیاسی تحت تاثیر استبداد و جنگ قدرت سیاسی می باشد.

       

       

      2-الف-به همین سبب به بیان میشل فوکو فرانسوی؛ «در سپیده دم تاریخ، این کشور(ایران)، دولت و سازمان اداری را پدید آورد»(فوکو، میشل، ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟ ؛ ص32)، و یا«ایران، دولت را اختراع کرد»(همان؛ ص42). ب-کما این اکه انقلاب اسلامی مردم ایران و پیام و پیامد آن را معنویت سیاسی دانسته و به تعبیری؛ «ایران: روح یک جهان بی روح»(عنوان اثری تحت همین عنوان متشکل از 9گفتگو با وی)می داند.

       

       

      3-الف-هرودت، پدر فن تاریخ نیز با بیان این که: «هیچ ملتی را به نوگرایی ایرانیان ندیده ام»(تاریخ هرودت)، ب- بر حقیقت گرایی ایرانیان تاکید می نماید.

       

       

      4-الف-ابن خلدون؛ «بیشتر دانشوران اسلام از ایرانیان اند»(مقدمه ابن خلدون؛ ص1148) و ب-«علوم عقلی نیز ... به ایرانیان اختصاص یافت1151»(همان).

       

       

      5-الف- شهرزوری در تاریخ حکما مدعی می گردد: «پوشیده نیست پیش ذوی العقول و کسانی که پیروی کتب حکما و احوال ایشان نموده باشند که اهل فارس در دیافت این امور شریف و حکمت صحیح لطیف از سایر اقوام و وطوایف خاص و عام ممتاز و مستثنی اند»(تاریخ حکما، شهر زوری؛ ص30).

       

       

      6-جاحظ بصری در المحاسن و الاضداد می گوید : الف-«مردم ایران شهر که میانه آبادانی ها است، در دشواری ها در برابر خرد سر فرود می آوردند»(صص2-262). ب-«آنان در آبادانی کشور هم بسیار کوشا بوده اند»(همان). همین سیر و مسیر فکری-فرهنگی-سیاسی را می توان تا کنون نیز ردیابی نمود(ر.ک.: گرایش فلسفی سیاسی، اثر نگارنده، نیز ارزش های حاکم بر جامعه ایرانی، اثر نگارنده).

       

       

      این ها برخی از اهم مبادی ماندگار و شاخصه های فرهنگی-سیاسی پایدار و پویایی ما ایرانیان بوده که هماره ولو به انحای گوناگون ولی پیامدهای سیاسی خاص خویش را داشته و دارند.

       

       

      دوم)الف-زایایی، پایایی و پویایی سیاسی-مدنی ایران و ایرانی،

       

       

      به نوبه خویش به سبب برخی علل و عوامل از جمله موقعیت فوق(العاده سوق الجیشی، استراتژیک و..) راهبردی شاهراهی، چهارراهی و پایانه ای(ترمینالی)سرزمینی از جهات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بویژه امنیتی و نظامی یا دفاعی، ایران را به میدان یا معبر جنگ تبدیل ساخته است. یا مواهب سرشار خدادادی طبیعی(آب و هوا مناسب، منابع طبیعی، معادن بویژه سنگ های گرانقیمت و تا امروزه نفت و گاز و انرژی)، مطامع و تهدید همسایگان و دشمنان نزدیک و دور را برانگیخته تا سلطه یا نفوذ و منابع خویش را بر آن تامین و تضمین سازند. نیروی انسانی و ثروت اجتماعی سرشار و بلندی طلب ایرانی-اسلامی نیز به مصداق این گفته مولوی که؛

       

       

      ای بسا شه را که کشته فر او دشمن طاوس آمد پر او

       

       

      در این میان بی تاثیر نبوده کما این که بی کار ننشسته و در عین حال از آسیب های آن ها نیز بی نصیب نمانده اند.

       

       

      ب-تنوع بی بدیل اقلیمی و آب و هوایی با حدود 50 درجه اختلاف، تنوع سرزمینی از گرم تا سرد و از خشک تا مرطوب و نیز از کویری یا کوهستانی و از جلگاه ای تا جنگلی، ... همراه با تنوع بی نظیر قومی(نژادی-زبانی-...)، نیز مزید بر علت گردیده اند. همگی این ها هم تهدید بوده و هم تهدید. ملت هوشمند ایران با سیاست میانه روانه و تجمیعی خویش، غالبا این موارد و حتی تهدیدات را تبدیل به فرصتی مغتنم می ساخت. تمرکز سیاسی، با نگاه امنیتی و دفاعی از سویی و با راهبرد کارامدی از دیگر سوی، برترین راهبرد اینان در این راستا بود. آسیب و آسیب پذیری فرهنگ سیاسی ایران و ایرانیان درست از همین موضع آغاز می گردد. آن هم نگاه و نظام شاهی و شاهنشاهی و سلطنتی مطلقه ملوکی و موروثی بود. که با استحاله تمرکز و حکومت مرکزی به استبداد ولو صالح اعم از خود رأیی و نیز خود محوری دولت و جابجایی قدرت و دولت و خاندان ها با شمشیر و یا پادشاهان درون خاندانی به صورت موروثی بود. برخی مطلقه اندیشی های سیاسی و افراط و تفریط ها

       

       

      ج-انقلاب سیاسی علیرغم پرونده پر بار تاریخ سیاسی طویل و پرفراز و فرود ایران و ایرانیان، ثبت نشده است. ولو امثال قیام قیام فریدون و کاوه بر علیه ضحاک مار دوش که نما استبداد و ستم سیاسی بوده، و پیروزی داد و دهش بر بیداد و استثمار در حماسه سرایی های این ملت که نماد آرمانی و شهر آرزویی آنان می باشد، روایت شده است. به تعبیر فردوسی در شاهنامه:

       

       

      فریدون فرخ فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته نبود

       

       

      به داد و دهش او فریدون شده تو داد و دهش کن فریدون تویی

       

       

      برامد)

       

       

      1)الف-فقدان مردم سالاری؛ معتدله بویژه مشروطه دینی و اسلامی: بزرگترین آسیب فرهنگی و سیاسی ملت ایران بوده(ر.ک.: طبایع استبداد اثر کواکبی، تنبیه امت و تنزیه ملت اثر علامه نایینی و ولایت فقیه، اثر حضرت امام خمینی)،

       

       

      ب-ایجاد و وجود و تداوم، تعمیق و توسعه و تعالی نگاه و نظریه و نظام سیاسی انقلابی جمهوری اسلامی، برترین راهبرد توسعه متعالی و تداوم و تعالی زایش، پویش و بالندگی این ملت به شمار می آید.

       

       

      2)الف-هر گونه تعلل یا تندروی فرهنگی(و)سیاسی در سیاست(و)فرهنگ(ی)؛ ضعف و اشتباه و آسیب و آسیب پذیری بوده و ب-میانه روی و اعتدال بدون افراط و تفریط برترین راهبرد آنست.

       

       

      3)الف-چشم انداز فراز آینده توسعه متعالی جمهوری اسلامی؛توسعه اقتصادی + توأمان با تعادل سیاسی، معطوف به تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی، تنها گزینه سیاسی و فرهنگی ایران و ایرانیان بوده و می باشد. فرهنگ سیاسی مردم سالاری دینی از جمله حلم و مدارای سیاسی، مشارکت سیاسی و قانون گرایی، برنامه گرایی، نهادینه سازی و شفاف سازی از اهم لوازم این مهم است. که چه بسا در معرض آسیب و فتور بوده و نیازمند تجدید و تقویت اند.

       

       

      ب- چالش ارتقای کارامدی انقلابی دولت و ملی جمهوری اسلامی ایران؛ فرا روی همگی نیروها و نهادهای فرهیخته علمی(پژوهشی-آموزشی-اطلاع رسانی)، راهبردی و کاربردی دولتی، عمومی و مردمی ایران و ایرانی، اسلامی و آزاده جهانی است. به مصداق این فرموده رسول گرامی اسلام(ص) که؛ «اصعب السیاسات نقل العادت»، سخت ترین و ظریف ترین و پر ظرفیت ترین سیاست ها در این راستا سیاست فرهنگی و فرهنگ سیاسی و توسعه، تعادل و تعالی آنست. موردی که ظرفیت و زمینه فراوانی داشته ولی نیازمند علم و آگاهی فرهنگی فراتر، حلم و تحمل بیشتر و تدبیر و توسعه برتر و برنامه ریزی و برنامه پذیری بهتر و افزونتر یا والاتر می باشد. فرهنگ سیاسی متعادل و متعالی، اخلاق سیاسی متعادل و متعالی ایجاد نموده و این به نوبه خویش به ایجاب و ایجاد سیاست متعادل و متعالی معطوف و منجر شده و به توسعه متعادل و متعالی ملی و کشور خواهد انجامید. انشاء الله!

       

       

      ج- مهندسی راهبردی فرهنگ و فرهنگی سیاسی و حتی مهندسی راهبردی سیاسی فرهنگی و فرهنگ و راهبرد و سیاست آن، مدیریت راهبردی فرهنگ و فرهنگی سیاسی و حتی مدیریت راهبردی سیاسی فرهنگی و فرهنگ و راهبرد و سیاست آن و آسیب شناسی و آسیب زدایی(یا طب و پزشکی و سلامت)راهبردی فرهنگ و فرهنگی سیاسی و حتی آسیب شناسی و آسیب زدایی فرهنگی و فرهنگ و راهبرد و سیاست آن؛ شئون سه گانه سیاست، فرهنگ سیاسی و سیاست فرهنگی از جمله ما ایرانیان بوده که بایسته و شایسته است در یک کل به هم پیوسته مورد واکاوی و واسازی قرار گیرند. آن هم با عنایت وضعیت و گستره ها و مولفه های اقتصادی-سیاسی-فرهنگی حالیه؛ یکی- ایران و ایرانی، دیگری-اسلامی و سوم- مدرنیستی-پست مدرنیستی و حتی جهانی؛ از سویی- با توجه به: یکی-پیشینه مدنی و دیگری-پشتوانه دینی و از دیگر سوی-با عنایت به؛ یکی- چشم انداز توسعه سیاسی فراز آینده و دیگری-چالش(ارتقای)کارامدی فرا رو(رجوع شود به مقالات همایش و نشریه مهندسی فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مقاله و نظریه نگارنده).

       

       

      استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

       

      ببین نیوز


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 42761
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401