Toggle navigation
خانه
درباره من
اخبار و مصاحبه
کتاب
مقاله
پژوهش
درس ها
بعد از وفات
تماس با من
اخبار مجلس
جستجو
خالی نباشد
نسخه چاپی
اندیشه سیاسی ملاصدرا
در آغاز این نوشتار و پیش از پرداختن به نظریات مختلف پیرامون اندیشه سیاسی ملاصدرا، به زندگی و زمانه وی می پردازیم و سپس وارد بحث از امکان یا امتناع اندیشه و یا فلسفه سیاسی وی می شویم.
۱۱:۲ ۱۳۹۲/۶/۲۱
زندگى سیاسى:
صدر الدین محمد شیرازى، مشهور به صدر المتألهین و ملا صدرا، در سال ۹۷۹ هـ. ق. در شیراز به دنیا آمد. صدر الدین پس از تکمیل تحصیلات مقدماتى رهسپار کاشان شد و پس از مدتى تلمذ در کاشان، در حدود سال ۹۹۵ هـ. ق. براى تکمیل تحصیلات، عازم اصفهان گردید. در اصفهان نزد شیخ بهایى به تحصیل علوم نقلى و در محضر میرداماد به کسب علوم عقلى پرداخت. ملا صدرا به دلایلى چند؛ از جمله راضى نبودن به تحصیلات رسمى مرسوم، از زندگى در اصفهان سرباز زد و بین هفت تا پانزده سال (بنابر اختلاف اقوال) در روستاى کهک، از توابع شهرستان قم، عزلت گزید و به تهذیب نفس پرداخت تا همچنان که خود در مقدمه کتاب اسفار مى گوید، به شهود عالم معقول نائل آمد. پس از آن که به کمال صورى و معنوى دست یافت، بار دیگر به زندگى دنیوى بازگشت.
وی بعد از بازگشت به زادگاهش به دعوت حاکم شیراز، تا پایان عمر در مدرسه خان شیراز، ساکن بود و واپسین دوره زندگى خاکى خود را یکسره وقف تعلیم و تصنیف کرد. وى به هنگام بازگشت از هفتمین سفرى که جهت انجام زیارت خانه خدا انجام داد، در سال ۱۰۵۰ هـ. ق. در بصره بدرود حیات گفت و بنا به وصیتش، او را در کنار مرقد امیرالمؤمنین على(ع) دفن کردند.
از نظر تفکر و به ویژه تفکر سیاسى، ملاصدرا از کسانى چون افلاطون، ارسطو، افلوطین، فارابى، ابن سینا، سهروردى، غزالى، خواجه نصیر الدین طوسى، ابن عربى، شیخ بهایى و میرداماد تأثیر پذیرفته و متقابلاً بر کسانى چون فیض کاشانى، عبدالرزاق لاهیجى، قاضى سعید قمى، ملا على نورى، ملا هادى سبزوارى، سید جمال الدین اسدآبادى، ملا على مدرسى زنوزى، علامه محمد حسین طباطبایى، مرتضى مطهرى، امام خمینى و… تأثیر گذاشته است(اندیشه سیاسی صدرالمتألهین / نجف لک زایی).
حال بعد از این که مختصراً با زندگی و زمانه ملاصدرا آشنا شدیم، به بررسی دیدگاه های امکان و امتناع اندیشه سیاسی ملاصدرا می پردازیم.
الف) موافقان امکان اندیشه سیاسی ملاصدرا:
در ذیل این عنوان می توان به برخی از صاحب نظران و محققان اشاره کرد که کارهای به نسبت جدی و در خور تأملی را در این راستا انجام داده اند. برای مثال می توان در این جا از آیت الله جوادی آملی، دکتر صدرا، مرتضی جوادی آملی، دکتر داوری اردکانی، دکتر نجف لک زایی و دکتر تقوی نام برد که قائل به اندیشه سیاسی منسجم برای ملاصدرا هستند و در تحقیقات خود به سمت اثبات ادعای خود گام برداشته اند.
آیت الله جوادی آملی به منزله یکی از شاخص ترین افراد موافق اندیشه سیاسی برای صدرالمتألهین، قائل به این است که حکمت متعالیه، سیاست متعالیه را به همراه خود دارد. به قول ایشان، اعتلای سیاست متعالیه به استناد تعالی حکمت متعالیه است و تعالی این حکمت، رهین طرح حدود و اوساطی است که نیازهای دنیوی و اخروی را تأمین می کند. انسان، چه فرد و چه جمع، چه در دنیا و چه در آخرت، به رهبر و قانون نیازمند است(سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه / شریف لک زایی). آیت الله جوادی در جای دیگری می فرماید: صدرا در مبدأ و معاد قائل به این است که علما، وسایط بین انبیا و مردم هستند و در شواهد الربوبیه مى گوید مجتهدان، این سمت را برعهده دارند. از تلفیق این دو فرمایش برمى آید که حتى در عصر حضور هم علما واسطه هستند. در این صورت به تعبیر صدرالمتألهین، اختلاف مجتهدان با یکدیگر شبیه اختلاف شرایع و مناهج انبیا مى باشد؛ با این تفاوت که انبیا، معصوم مى باشند و عصمت مطرح است و در مجتهدان، سخن از عدالت است. از همین رو است که حکمت متعالیه، یک ولایت فقیه متعالیه ترسیم کرده است. صدرالمتألهین براى فقیهى که فیلسوف نباشد، ولایت قائل نیست، بلکه ولایت را براى فقیهى مى داند که جامع فقهین، فقه اکبر و فقه اصغر باشد؛ مانند امام خمینى رضوان الله علیه. بنابراین، فرق ولایت فقیه حکمت متعالیه با ولایت فقیه سایر حکمت ها در این است که در حکمت متعالیه، جامع بین الفقهین است، ولى در حکمت هاى دیگر فقیه به همین صورت تک بعدى نیز مى تواند در جایگاه ولى قرار گیرد. باید عنایت ویژه اى مبذول کرد و نباید حکمت متعالیه را صرفاً یک نام گذارى دانست(سخنرانی آیت الله جوادی آملی / ۱۶/۳/۸۶).
از دیگر قائلین به امکان اندیشه سیاسی ملاصدرا می توان به دکتر صدرا اشاره کرد. وی معتقد است که در دوره صفویه، ملاصدرا با استفاده از مطالعات شهودی سهروردی و حکمت جاویدان و نیز فلسفه های پیشین، متعالیه را تأسیس می کند. حکمت متعالی صدرا معطوف به سیاست است و وارد مباحث سیاسی می شود. از نگاه ایشان، تمام رهبران روحانی مشروطیت، تحت تأثیر جریان صدرایی قرار می گیرند؛ شاخه فقهی به زعامت شیخ انصاری و شاخه فلسفی با محوریت صدرا. این دو شاخه بعدها انقلاب مشروطیت را شکل می دهند. امام خمینی هم صدرایی است و هم از لحاظ فقهی کاملاً انصاری است. بنابراین، شاهد این هستیم که امام خمینی می کوشد تا فلسفه سیاسی متعالیه را از نظری صرف خارج کرده و وارد عرصه عمل بکند(سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه / پیشین).
مرتضی جوادی آملی نیز که همچون پدر، پیرو امکان اندیشه سیاسی ملاصدراست، می گوید در خصوص امکان فلسفه سیاسی متعالیه می توان گفت در حکمت متعالیه صدرایی، فلسفه سیاسی وجود دارد و شاهد بر آن، مشهد پنجم از کتاب شواهد الربوبیه است که در آن، صدرا در چند اشراق، قدم به قدم پیش آمده و اموری چون نبوت، ولایت، امامت و شریعت را اثبات کرده و وظایف عباد را در مقابل شریعت بیان کرده است. به گفته ایشان، با دقت در ظواهر و تصریحات کلام صدرا می توان دریافت که این حکمت، نه تنها در مرحله استعداد و توان مندی، بلکه در مرحله فعلیت به امر سیاست نگریسته است(سخنرانی در تاریخ ۲۷/۲/۸۶ در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی).
از دیگر افرادی که با توجه به نوشته هایش می توان او را در این طیف جای داد، دکتر رضا داورى اردکانی است. وی معتقد است صدرالمتألهین، توجه جدى به سیاست داشت وملاصدرا را در زمره فیلسوفانى قلمداد می کند که در عین گوشهگیرى و اعراض از پیوستن به ارباب قدرت، جداً به سیاست مى اندیشیده و در آثار خود هم به سیاست مثالى، و هم به رسوم آیین کشوردارى نظر داشته است. به باور اردکانی، صدرا در افکار سیاسى اندیشمندان قبل از خود، تأمل و گاه نوآورى داشته، و به شکل خاص به واقعیت سیاست متداول، شرایط پادشاهى و حدود قدرت پادشاه پرداخته است. البته دکتر داوری به این مسئله، اذعان دارد که فیلسوفان پس از فارابى به مباحث سیاسى کمتر علاقه نشان مى دادند، و اصولاً با وجود شریعت، چندان نیازى هم به ورود به این گونه مباحث نداشتند(اندیشه سیاسى ملاصدرا؟ / سیدصادق حقیقت / علوم سیاسی / ش ۱۱).
یکی دیگر از افرادی که با نگارش کتاب اندیشه سیاسی صدرالمتألهین، گام بلندی را برای اثبات امکان اندیشه سیاسی ملاصدرا برداشت، دکتر نجف لک زایی است. او معتقد است: اولاً، ملاصدرا داراى اندیشه سیاسى مهم و منسجمى است؛ ثانیاً، این اندیشه، اقتدارگرایانه تلقى نمىشود؛ ثالثاً، اثبات کننده ولایت سیاسى مجتهدان مىباشد؛ رابعاً، به طور کلى مى توان از “حکمت سیاسى متعالیه” سخن گفت. وی می گوید: صدرالمتألهین، فیلسوفى است که به سیاست هم پرداخته، هم بهعنوان یک دانش سیاسى و هم بهعنوان یک فعل سیاسى، و توصیههایى به علما، مردم و حاکمان مىکند؛ همچنین دانش سیاسى را بهعنوان دانش مستقل در مجموعه طبقهبندى هایى که از علوم دارد، مطرح کرده است؛ و دیگر این که صدرالمتألهین، همانگونه که مؤسس حکمت متعالیه است، مؤسس حکمت سیاسى متعالیه نیز است(اندیشه سیاسى صدرالمتألهین / نجف لک زایی / علوم سیاسی / ش ۱۴).
دکتر تقوى نیز از جلمه کسانی است که با نگارش کتاب دوام اندیشه سیاسی به نقد نظریه زوال دکتر طباطبایى پرداخت تا نام خود را در جرگه افراد طرفداران امکانی قرار دهد. به اعتقاد او، نظریه زوال، دو ادعا دارد: اولاً، مباحث صدرا درباره سیاست، فاقد اهمیت بوده و وى اگر سخنى در خصوص توجه به معاش گفته، بیشتر ناشى از تکرار سخنان متقدمین بوده، نه از باب باور راستین به سخنان آنان، و ثانیاً، در بین پیروان مکتب صدرا، هیچ اندیشمند با اهمیتى در حوزه اندیشه سیاسى فلسفى وجود نداشته است. دکتر تقوی در مقاله اى دیگر، مسئله زوال اندیشه سیاسى از ملاصدرا را نسبت زدایى مىکند. وی اصرار دارد که اندیشه سیاسى صدرا مهم است و در آن دوران، رکود اندیشه سیاسى وجود داشته، نه زوال اندیشه سیاسى(اندیشه سیاسى ملاصدرا؟ / پیشین). تقوی در اشکال به طباطبایی می نویسد بر خلاف ادعای اول، شخصیت علمی ملاصدرا، شخصیتی جامع بوده و نه تنها در فلسفه که در فقه، ریاضیات و نجوم، صاحب نظر بوده است. وی سپس می گوید که مباحث نظری ملاصدرا در خصوص سیاست، نه تنها بی اهمیت نیست که نشانه جلوه هایی مهم از اندیشه سیاسی اوست؛ به خصوص آن که مباحثی چون تفاوت بین نبوت، شریعت و سیاست که وی در کتاب الشواهد الربوبیه ذکر می کند، با تلخیص و بازنویسی همان مباحث در کتاب دیگر او، یعنی المظاهر الالهیه که به تعبیر صدراشناسان، وی کوشیده تا تمامی رئوس اندیشه و فلسفه خویش را در این کتاب بیان کند، آمده است و این خود، حکایت از اهمیت و جایگاه کلیدی این مباحث در منظومه معرفتی فلسفی او است(درآمدی بر اندیشه سیاسی در اسلام / سید جواد میرخلیلی).
ب) مخالفان امکان اندیشه سیاسی ملاصدرا:
در میان کسانی که قائل به امتناع اندیشه سیاسی برای ملاصدرا هستند، می توان از افراد شاخصی چون دکتر جواد طباطبائی، دکتر حقیقت و دکتر خسروپناه نام برد.
دکتر جواد طباطبایى، اندیشه سیاسى صدرا را تقلیدى، و غیرمهم و در مجموع، نماینده حضیض زوال اندیشه سیاسى در ایران مىداند(اندیشه سیاسى ملاصدرا؟ / پیشین).
وی در خصوص جایگاه ملاصدرا در حوزه اندیشه سیاسى اسلامى معتقد است: صدرالدین شیرازى، تنها یک بار در بخش پایانى کتاب مبدأ و معاد، خلاصه اى درباره سیاست آورده است و در این امر، راهنماى او، بخش پایانى کتاب الهیات شفاى ابن سیناست که در آن، سیاست و نبوات با نظرى به تفسیر نوافلاطونى جمهور افلاطون آورده شده، اما جالب توجه است که به رغم همسانى بحث صدرالدین شیرازى با سخن ابن سینا و جایگاه واحدى که دو بحث در منظومه فلسفى آن دو فیلسوف دارد، صدرالدین شیرازى در بحث مربوط به ماهیت و اقسام مدینه و در بحث مربوط به ریاست آن، مباحث فارابى را در آراى اهل مدینه فاضله و به ویژه الفصول المدنى به اجمال مى آورد؛ بى آن که سخنى نو در این باره گفته باشد. آن چه صدرالدین شیرازى به اختصار درباره سیاست آورده، فاقد کمترین اهمیت است. صدرالدین شیرازى، واپسین نماینده اندیشه عقلى و اوج انحطاط اندیشه سیاسى در ایران بود و در میان پیروان مکتب او هیچ دانشمند با اهمیتى، نه در اندیشه فلسفى و نه در تأمل در سیاست، به وجود نیامد(همان).
دکتر حقیقت نیز که یکی از مخالفان امکان اندیشه سیاسی ملاصدرا به معنای خاص الخاص است، در تبیین مراد خود، قائل به این است که برای پاسخ به این سؤال که آیا ملاصدرا داراى اندیشه سیاسى بوده یا نه، باید مراد خود از «اندیشه سیاسى» را روشن کنیم. به نظر مىرسد این اصطلاح داراى معناى عام، خاص و خاص الخاص باشد. اندیشه سیاسى به معناى عام، هر گونه تأمل در باب سیاست را شامل مىشود، خواه این تأمل توسط متفکر حرفهاى انجام شده باشد، خواه توسط متفکرى غیر حرفهاى. به همین علت، سخن گفتن از اندیشه سیاسى (و نه فلسفه سیاسى) در اوستا، دیوان برخى شعرا(مثل موش و گربه عبید زاکانى) و یا در یادداشت هاى خصوصى دولتمردان، صحیح و مجاز است.
اندیشه سیاسى به معناى خاص، تنها تأملات تخصصى اندیشمندان سیاسى را در بر مى گیرد. بنابراین خاطرات سیاستمداران و اشعار سیاسى شعراى غیر حرفه اى از این تعریف خارج مى شود. این تعریف به خودى خود اعم از آن است که مجموعه اى نظام مند و جامع از مباحث سیاسى را در برداشته باشد یا تنها به برخى از مسائل تخصصى در این زمینه بپردازد. بنابراین اندیشه سیاسى به معناى خاص الخاص، آن گونه تأملات در باره سیاست و حکومت است که علاوه بر انسجام و نظاممندى، از جامعیت و شمول نیز برخودار باشد.
به طور مثال، فارابى و افلاطون(در بین فلاسفه سیاسى) و نائینى و امام خمینى(در بین فقهاى سیاسى) داراى اندیشه سیاسى به معناى اخیر بودهاند. ملاصدرا نیز بدون شک، داراى اندیشه سیاسى به معناى اول و دوم بوده؛ زیرا به شکل تخصصى به مباحث سیاسى پرداخته است. این که آیا صدرا داراى اندیشه سیاسى به معناى سوم (اندیشه سیاسى جامع) بوده است یا خیر. به اعتقاد دکتر حقیقت، پاسخ به این سؤال، منفى است. به گفته ایشان رجوع به آثار ملاصدرا مىتواند بهترین شاهد این مدعا تلقى شود(همان).
از دیگر مخالفان اندیشه سیاسی ملاصدرا می توان به دکتر خسروپناه اشاره کرد. وی قائل به این است که تحقق فلسفه سیاسی متعالیه، ممتنع است و نمی توان فلسفه سیاسی متعالیه را در خارج نشان داد. به گفته ایشان، مقایسه فلسفه صدرا با فلسفه سیاسی یا فلسفه سیاست نشان می دهد که مقصود ملاصدرا، فلسفه امر سیاست است و نه فلسفه علم سیاست. بنابراین، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که از دید این محقق، صدرا و شارحان حکمت متعالیه، تاکنون فلسفه ای سیاسی که کاملاً مبتنی بر اصول حکمت متعالیه باشد، تأسیس نکرده اند. البته ذکر این نکته هم قابل توجه است که ایشان معتقدند حکمت متعالیه، فاقد توان و قابلیت در زمینه تأسیس فلسفه سیاسی نیست، بلکه در عمل، چنین کاری انجام نشده است(سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه / پیشین).
ج) میانه روهای امکان اندیشه سیاسی ملاصدرا:
در این طیف نیز می توان افرادی را همچون دکتر فیرحی و دکتر میراحمدی را نام برد که هر چند در این دسته، افراد کمتری می گنجند، اما نظرات این طیف نیز خواندنی است. دکتر میراحمدی، قائل به این است که اندیشه سیاسى ملاصدرا، بهعنوان اندیشه سیاسى منسجم، توانسته خودش را نشان بدهد؛ ولى در ذیل اندیشه فارابى، چون دو بحث اساسى وجود دارد: جایگاه فلسفه در زندگى سیاسى و رابطهاش با فقه سیاسى. به گفته ایشان اگر قول قائلین به اندیشه سیاسی ملاصدرا درست باشد، بنابراین، ملاصدرا هم مثل فارابى است، یعنى کلیات را به فلسفه ارجاع مىدهد و جزئیات را به فقه. اگر این درست باشد هیچ نوآورى در آن نیست و همان کار فارابى و تعاضد عقل و شرع است. نکته دیگری که دکتر بدان اشاره می کند، این که ملاصدرا، درست است که حکمت متعالیه را تأسیس کرده، امّا حکمت سیاسى را تأسیس نکرده است(اندیشه سیاسى صدرالمتألهین / نجف لک زایی / علوم سیاسی / ش ۱۴).
دکتر فیرحی نیز اندیشه سیاسی صدرا را اقتدارگرایانه می داند، و اندیشه سیاسى صدرالمتألهین را نوعى تکرار و تجدید سنت فکرى فارابى و ابن سینا تلقى مىکند. همچنین او را مسئول انتقال این ویژگی به گفتمان اجتهاد تلقی میکند(اندیشه سیاسى ملاصدرا؟ / پیشین). یعنی شبیه به همان نظری که دکتر میراحمدی در این باب دارد.
در خاتمه، لازم به ذکر است که به دلیل عدم تطویل در نوشتار، برخی از مستندات و افرادی را که می شد آنها را در این طیف های سه گانه قرار داد، حذف کردیم.
نظر به مطلب
نام:
*
ایمیل:
*
ایمیل را بدرستی وارد کنید
متن:
*
500
حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی:
66620
*
اخبار و مصاحبه ها
روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
تفاوتهای فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّلآفرینی
کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
نگاهی به تلاشهای علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
رادیو پژوهش
تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
«داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
کارآمدسازی دولت مهمترین گام تحولی دولت سیزدهم است
دولت سیزدهم باید چه دغدغههایی داشته باشد؟
نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
ظرفیت حکمت متعالیه در دولتسازی اسلامی
کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدنسازی
"حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامهمحوری و اخلاقمداری را از حاج قاسم بیاموزند
سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالتها
صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی میدهند که احساس خطر کنند
هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایستهسالاری است / جدالهای سیاسی؛ امالمفاسد کشور
اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
زمینهسازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه میدهد
هرگونه تصمیمگیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
بسیج با عبور از مرزهای ملتها، تمدن را پایهریزی میکند
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
«تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدنسازی اسلامی
تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکانپذیر است
مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاحنامه فلسفه سیاسی اسلامی
الگوی نهایی پیشرفت باید نخبهپسند و عامهفهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولتها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر میشود
صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه میگویند
در نشست بررسی هماندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
علیرضا صدرا در گفتوگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمیگیرد
علم را کیلویی میخواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کردهایم
یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالتها، قالبهای روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکهای؛ راهحل مشکلات مدیریتی است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامهریزی است
علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
آزادی از مکاتب غربی و شرقی
بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدلسازی کرد
« انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
امام خمینی(ره) بزرگترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
دفاع مقدس تمام نشده است فعالیتهای دانشگاهها برای حفظ ارزشهای دفاع مقدس نهادینه شود
سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
گزارش همایش نواندیشی دینی
ویژگیهای نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
نشست "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
حضرت امام (ره) عمیقترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان میکرد
مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدلسازی کرد
بیتقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل میکند
ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب میشوند
دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده میکند
حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
تحزب را نمیتوان به قرآن کریم تحمیل کرد
مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را میتوان رقابت حزبی دانست
ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
سفیران نور و فرهنگ جبهه
حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
اندیشه سیاسی ملاصدرا
لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
برگزاری دو پیشکرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بینالملل
معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
علم سیاست در ایران
اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
مفهومشناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
چیستی، چشمانداز و چالشهای گفتمان بیداری اسلامی در گفتوگو با دکتر علیرضا صدرا
امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
دنیای امروز دچار خوف و حزن است
توازن آرامش و توسعه
قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم انداز دانش سیاسی در ایران
جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسانها میشود
نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
آینده از آن فارابی است
حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
تشکیل ستاد مشترک علمی
حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
سیاست در سیره نبوی