• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • کتاب علمی پژوهشی «ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی»

      کتاب "ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی" اثر علیرضا صدرا و علی قنبری از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در 327 صفحه روانه بازار نشر شد.

      • ۷:۳۲ ۱۳۹۲/۶/۱۰
      کتاب علمی پژوهشی «ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی»
    • کتاب "ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی" اثر علیرضا صدرا و علی قنبری از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در 327 صفحه روانه بازار نشر شد.

      خبرگزاری مهر – گروه دین و اندیشه: امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت تبیین ارزشها، تقویت هویت فرهنگی، عزت ملی، آزادگی، وارستگی و احساس خود ارزشمندی در بین نوجوانان و جوانان جامعه ایران اسلامی امری مهم و ضروری می نماید.

      بر این اساس بهره گیری از نظام تعلیم و تربیت و استفاده مطلوب از واحدهای آموزشی، به مثابه اصلی ترین سنگرها و بسترهای فرهنگی و فرهنگ آفرینی در جهت پیشگیری از گسست روانی و فرهنگی نسلها رسالتی خطیر است که بر دوش کارگزاران نظام و مسولان فرهنگی و آموزشی  کشور سنگینی می کند.

      بدون تردید تنها منشور و فرهنگ جهانشمولی که می تواند پاسخگوی همه نیازهای فکری، روانی و اجتماعی همه انسانها و در همه نسلها و عصرها  باشد فرهنگ متعالی اسلام، ارزشهای پویای قرآنی و موازین و ارزشهای فطری و عقلانی الهی است.


      ارزشها عامل مهمی در همبستگی اجتماعی هستند به نحوی که ضمن انتقال از نسلی به نسل دیگر، باعث تداوم نسلی و فرهنگی می شوند. از آنجا که عدم انتقال ارزشها، مانع تعاملات سازنده گروههای مختلف سنی می شود مدتی است که گسست ارزشها در بین نسلها، اذهان متخصصان امر، متولیان امور فرهنگی جامعه و حتی عامه مردم را به خود مشغول داشته است.

      این کتاب بر آن است تا با استناد به داده ها و تحقیقات انجام شده و روش تحلیل ثانویه، وضعیت نظام ارزشی جامعه ایرانی را مورد بررسی قرار داده  و به دغدغه ها و مدعیات در مورد گسست یا پیوستگی نظام ارزشی جامعه ایرانی و راهبردهای لازم آن بپردازد.

      فهرست عناوین این کتاب عبارتند از: فصل اول: رهیافتهای اجتماعی و سیاسی، فصل دوم : بررسی ادبیات موضوع، فصل سوم: روش شناسی تحقیق، فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته ها و فصل پنجم: نتیجه گیری.

      سرشناسه : صدرا، علیرضا، ‏‫۱۳۳۷ -‏
      ‏عنوان و نام پدیدآور : ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی / نویسنده علیرضا صدرا، علی قنبری.؛ زیرنظر رضا صالحی امیری[ برای ] پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، گروه پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی.
      ‏مشخصات نشر : تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک‏‫، ‏‫۱۳۸۷.‬‬
      ‏مشخصات ظاهری : ‏‫۳۲۷ ص.‬‬: جدول، نمودار .
      ‏شابک : ‏‫‭‭978-600-5247-31-2
      ‏وضعیت فهرست نویسی : فاپا
      ‏یادداشت : کتابنامه: ص. ۳۲۳ - ۳۲۷.
      ‏موضوع : ارزشهای اجتماعی -- ایران -- تحقیق
      ‏موضوع : ارزش‌های اجتماعی -- ایران
      ‏شناسه افزوده : ق‍ن‍ب‍ری‌، ع‍ل‍ی‌
      ‏شناسه افزوده : صالحی امیری، سیدرضا‏‫، ۱۳۴۰ ‏-
      ‏شناسه افزوده : مجمع تشخیص مصلحت نظام. مرکز تحقیقات استراتژیک. پژوهشکده تحقیقات استراتژیک. گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی
      ‏رده بندی کنگره : ‏‫HM۶۸۱‭‬ ‭/ ‮الف‬۹‏‫‭‭ص۴ ۱۳۸۷
      ‏رده بندی دیویی : ‏‫‭‭۳۰۳/۳۷۲
      ‏شماره کتابشناسی ملی : ‎۱‎۵‎۶‎۷‎۸‎۴‎۷










      در ادبیات جامعه‌شناسی، تمام نظریات کلاسیک و مدرن جامعه‌شناسی به مبحث روابط نسلی پرداختند. (آزاد ارمکی، تقی، 1383) لیکن برخی از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی با صراحت و دقت بیشتری به بررسی این مبحث پرداختند.

      مارگارت مید، از نخستین جامعه‌شناسانی عالمانه بود که به روابط نسلی توجه داشته است. وی با بررسی انقلاب دانشجویی 1969 اروپا، مدعی بود که دلیل رفتارها و بنیش‌های انقلابی دانشجویان و اغتشاشات دانشجوی آن دهه، وجود تفاوت نسلی میان متولدین سالهای قبل از و بعد از جنگ جهانی دوم است. جنگ جهانی دوم،‌ از دید‌ «مید» تغییرات اجتماعی وسیع و تند و شتابان سبب رشد و تحول بینش‌ها و آگاهی و تحولاتی در نگرش‌ها شده است. اصولاً فرآیند نوسازی محصولات و فرآورده‌های انسانی متعددی دارد. سبک و الگوهای مصرف، گروههای مرجع جدید و حتی سیالیت گروههای مرجع، نیازهای جدید و اختصاصات جوامع صنعتی از محصولات نوسازی است که بر روابط نسلی تأثیر می‌گذارد. از طرفی در فرآیند نوسازی با توجه به قدرت و سرعت انتشار اطلاعات توسط مصنوعات ارتباطی مدرن اشاعه و انتقال فرهنگی آسان‌تر و ساده‌تر است. از این روست که بسترها و شرایط رشد و تحول انسانی متفاوت از نسل والدین شود.

      پدیده‌های جمعیتی مثل مهاجرت، توالی، جابجایی‌های جمعیتی از روستا به شهر و یا مهاجرتهای بین‌المللی، هم سبب پذیرش الگوها و سبک‌های جدید زندگی می‌شود و رفتارهای افراد را صورت جدیدی می‌بخشد، مید این وضعیت را با تعبیر  Configurative culture  تشریح می‌کند.

      از دید مید، تغییرات اجتماعی شتابان، فرآیند لازم و آرام انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و یا فرآیند اجتماعی شدن را دچار مشکل و وقفه می‌کند و بین دو نسل اختلاف تجربه و فرهنگ ایجاد می‌کند.

       

       

       

      به نظر مارگارت مید کسانی که پس از جنگ دوم جهانی بزرگ شده‌اند، در دنیایی زندگی خود را شروع و تجربه کرده‌اند که کاملاً با دنیای قبل از آن متفاوت می‌باشد. در واقع او معتقد است که نسل قبل از جنگ دیگر هرگز تکرار نخواهد شد. چرا که آنها در دنیای بدون بمب اتمی. بدون تلویزیون، بدون ماهواره و رسانه‌های جمعی بین‌المللی، بدون کامپیوتر، بدون فضاپیماهای ماه‌نورد و بدون خیلی از وسایل مدرن دیگر بزرگ شده‌اند و در نتیجه تجربه نسل جدید را نمی‌توانند درک کنند. نتیجتاً، فاصله نسلی عمیقی بین نسل قبلی و نسل بعد از جنگ دوم در کشورهای غربی، و حتی در کشورهای دیگر، به وجود آمده است که همانند آن نه هرگز بوده و نه هرگز تکرار خواهد شد. ( Mead, 1978, xv-12, )

      همان‌طور که ملاحظه می‌شود، مید علت ایجاد فاصله نسلی را تغییرات اجتماعی وسیع و عمیقی می‌داند که در دنیا اتفاق افتاده است و دنیا را وارد یک مرحله جدیدی از رشد و تحول نموده است. اما دیگران پس از مید وجود فاصله نسلی را خاص دو نسل قبل و پس از جنگ دوم ندانسته و آن را به نسل‌های مختلف و جوامع مختلف تعمیم داده اند. براساس این مطالعات، هرگاه در جامعه دگرگونی‌های سریع و وسیع و مهمی اتفاق بیفتد، سبب می‌شود که شرایط رشد و تربیت فرزندان بسیار متفاوت از شرایط نسل قبل، یعنی والدین آنها، شود و در نتیجه یک فاصله نسلی بوجود آید و سبب اختلافات مهمی بین دو نسل گردد.

      تغییر اجتماعی سریع، فرایند مداوم و آرام انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر، و یا فرایند اجتماعی شدن را دچار مشکل و وقفه می‌کند و بین دو نسل اختلاف تجربه و فرهنگ ایجاد می‌کند. خانم مید از سه نوع جامعه در این رابطه بحث می‌کند. جامعه‌ای که در آن فرهنگ قبلی تعیین کننده ماهیت فرهنگ بعدی است و نسل قبل مدل تمام نمای زندگی و فرهنگ نسل بعدی است ( Postfigurative culture ) در این جوامع دگرگونی آن قدر کند است که هر فرزندی که متولد می‌شود اینده خود را به طور کامل در وضعیت حال والدین خود و والدین بزرگ خود می‌بیند و می‌داند که زندگی و وضعی همانند آنها در انتظار اوست. سه نسلی که با هم زندگی می‌کنند بدون پرسش، وضع موجود را می‌پذیرند و خلاف آن را نمی‌توانند به ذهن خود راه دهند. در اینجا فرهنگ نسل‌های قبل بدون تغییر و به طور نسبتاً کامل به نسل بعد منتقل می‌شود. (برای جزئیات ر.ک  Mead, 1978, ch.2 ).

      در جوامعی که دچار تغییر و تحول می‌شوند، شرایط اجتماعی طوری دگرگون می‌شود که دیگر نسل گذشته، مدل مناسبی برای زندگی نسل بعدی نمی‌تواند باشد و هر دو نسل می‌پذیرند که وضع زندگی آنان نمی‌تواند مشابه هم باشد. به عبارت دیگر هر یک از دو نسل والدین و فرزندان بناچار در دو دنیای متفاوت زندگی می‌کنند. در چنین وضعی انتقال فرهنگی از نسل قبل به نسل بعد، بسیار ناقص صورت می‌پذیرد و فرهنگ قبل نمی‌تواند عیناً ادامه یابد و پاسخگوی نیازهای نسل بعد باشد. در این حالت نسل جدید برای یادگیری سبک زندگی و وضع مناسب حال و اینده خود به اعضای دیگر هم نسل خود رو می‌کند و آن را الگوی زندگی خود قرار می‌دهد. مارگارت مید این نوع فرهنگ‌ها را  configurative culture  می‌نامد.

      چنین وضعی تنها با صنعتی شدن جامعه اتفاق نمی‌افتد، بلکه در شرایط مختلفی، مانند مهاجرت روستاییان به شهرها، قابل تصور است. مثلاً پس از مهاجرت به شهر، جوانان بناچار برای تعیین سبک زندگی خودرو به شهروندان می‌آورند نه به والدین خود. یا کسانی که به دین جدید درمی‌آیند، از هم دینان خود دین و فرهنگ جدید را بیاموزند. انقلاب‌ها نیز وضع مشابهی را به وجود می‌آورد. ( Mead, 1978, ch.3 ).

      سومین حالت وضعیتی است که در جامعه دگرگونی‌های بسیار شدیدی روی می‌دهد، طوری که در وضع جدید، نسل گذشته نه تنها نمی‌تواند الگوی نسل جدید باشد، بلکه باید تداوم حیات خود ارزش‌ها و هنجارهای قدیمی خود را بر مبنای فرهنگ نسل بعد اصلاح کند و دست به اجتماعی شدن مجدد بزند و بسیاری از چیزها را از فرزندان خود بیاموزد. نسل جدید نیز وضع آینده خود را نمی‌تواند در جایی و کسی بیابد و آن را الگوی خود قرار دهد. این نسل خود باید وارد دنیای مبهمی شود که وضع اینده آن روشن نیست. نهادهای موجود نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای وضعیت متغیر جدید باشند، لذا نسل جدید هم حال و هم گذشته را محکوم و رها می‌کند و به دنبال ساختن دنیای جدید خویش است. مید چنین وضعی را  prefigurative culture  نامیده و ادعا می‌کند که فاصله نسلی که در بین دو نسل قبل و بعد از جنگ جهانی دوم واقع شده از این نوع است، چرا که در میان نسل‌های گذشته هیچ نسلی این همه تغییر را تجربه نکرده بود. ( See mead, 1975, ch.4 ).

      مید از 3 جامعه صحبت می‌کند

      الف) جامعه‌ای که فرهنگ قبلی تعیین کنندة ماهیت فرهنگ بعدی است. یعنی تحولات کند است و 3 نسل بدون پرسش وضع موجود را می‌پذیرند. و خلاف آنرا وارد فکر خود نمی‌کنند، این وضعیت را مید  Postfigwative culture  می‌نامید  (Mead, 1978, ch2) .

      ب) جامعه‌ای که شرایط تحول بنحوی است که نسل گذشته، صورت مناسبی برای حیات اجتماعی نسل بعدی نیست و نسل‌ها می‌پذیرند که دارای شرایط و مقتضیات خاص خود هستند و هر کدام در دنیای خود زندگی می‌کنند و جریان این انتقال، ناقص است مهاجرت و تحولات جمعیتی از بسترهایی است که شرایط نوع دوم را فراهم می‌نماید. مید این وضعیت را  (Configratire culture)  تعبیر می‌کند.  (Mead, 1978, ch3)

      ج) حالت سوم وضعیتی است که جامعه با تحولات عمیق و وسیع مواجه می‌شود و نسل گذشته دیگر نمی‌تواند الگو معیاری برای حیات اجتماعی جامعه باشد و نسل جدید در این شرایط هم وضعیت حال و گذشته را محکوم می‌کند و بدنبال ایجاد شرایط جدیدی است. مید این وضعیت را  (Prefigurutive culture)  تعبیر کرده و معتقد است که در این شرایط فاصله نسلی بن دو جنگ جهانی اول و دوم از این نوع است  (Mead, 1975, ch4)  

      زندگی‌شان نمایش می‌دهند. این پیامدها و اعمال ارزش و برتری داده می‌شوند. چرا که آن ها به رضایت کلی بزرگ‌تری برای افراد، گروه یا اهداف منجر می‌شوند ( Borgatta et al, 1992, 2222). به گفته دورکیم آیین های جمعی ـ‌ از جمله ارزش ها ـ‌ موجب به وجود آمدن احساسات پر شور و شدید می‌شود (راب استونز، 1379، 84). نظام ارزشی نقشی مهم در جامعه بازی می‌کند. آنها مبنای فرهنگی برای وفاداری به نظامهای اقتصادی و سیاسی را فراهم می‌نمایند. نظامهای ارزشی با عوامل اقتصادی و سیاسی خاص در شکل دادن به تغییر اجتماعی تعامل دارند ( Inglehart, 1997, 52ارزش ها، هم تبیین‌کننده واقعیت اجتماعی و هم معیاری برای تبیین عکس‌العمل مناسب در برابر آن ها هستند. ارزش ها، الگوهای اجتماعی‌ای هستند که در حد پذیرششان از سوی گروهی از افراد مبنایی برای ایجاد انتظارات مشترک و معیاری برای تنظیم و هدایت رفتار فراهم می‌کنند. وجود ارزش های مشترک با برداشت همسان از یک واقعه خاص، پیش‌بینی متقابلی از رفتار دیگران را برای فرد به‌وجود می‌آورد و امکان‌پذیر می‌سازد. ارزش ها افراد را مجهز به قابلیت درک وقایع و موقعیتهای مختلف و کسب معیارهای رفتاری خاص می‌نمایند، بی‌آنکه انگیزه‌های شخصی هر فرد را به میان بکشند. ارزش ها همچنین وظیفه تبیین نمادین(سمبولیک) وضعیت های گوناگون را بر عهده می‌گیرند و به این صورت ارزش ها به کنش اجتماعی معنی و محتوا می‌بخشد. به عبارت دیگر، نماد(سمبول) واقعیات اجتماعی به شمار می‌آیند. ارزش ها برای سازمان دادن به تقسیم کار ضرورت دارند. ارزش ها اهمیت مشارکت مردم در انواع خاصی از پیامدها و انواع خاصی از اعمال را در ). روکیج کارکرد مهم ارزشها را تعیین یا ایجاد معیارهایی می‌داند که به مثابه راهنمای رفتار عمل می‌کنند و اساس قضاوت افراد را در خصوص رفتارهایشان تشکیل می‌دهند. وی همچنین نظام ارزشی را همانند یک برنامه کلی  می‌داند که در نظام سلسله مراتبی فرد، این امکان را به او می‌دهد تا تضادهای ارزشی و رفتاری را حل نماید (فرامرزی، 1378، 111) و ( Schonpflug, 2001).:
      ارزشها کارکردهای متعدد و متفاوتی از قبیل؛
      1. کارکرد انگیزشی :
      2. کارکرد توافقی ارزشها :
      3. کارکرد دفاع از خود :
      4. کارکرد معرفت یا تحقق من .
      از سویی جامعه ما در شرایط خاص تاریخی و در دوران انتقالی قرار گرفته   و با متغیرهایی مثل   فردگرایی، جهانی شدن، پست مدرنیسم،رسانه های جمعی مثل ماهواره و اینترنت و تغییرات سیاسی و اجتماعی جدیدی روبروست که می تواند در روند ارزش ها و باورهای جامعه تاثیر گذار باشد،. این تحقیق در صدد است که با پایش تغییرات نظام ارزشی   در جامعه، روند این تغییرات را درک نموده   و عوامل و میزان این تغییرات را مورد بررسی قرار دهد و تحلیلی از نظام ارزش های حاکم بر جامعه ارایه نماید و به این سوال پاسخ دهد که آیا ارزش های جامعه در معرض تهدید قرار دارند ومهمترین چالش ها ی جامعه در این حوزه کدامند؟ ترتب ارزشی در جامعه ایرانی چگونه است و اصولا آیا روندها ارزشی با توجه به مطالعات و پیمایش های قبلی با تاکید بر مناسبات نسلی چگونه ارزیابی می شود.؟آیا ارزش های غربی مثل سکولاریسم و فردگرایی تا چه اندازه در جامعه ایرانی بوده و چگونه بر آورد می شود؟

    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 73473
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401