• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • گرایش فلسفی‌سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران

      جریان اندیشگی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران، فرای جریانات و مذاهب به ویژه شیعه و سنی، از حیث فکری سیاسی با نگرش‌های گوناگون انجام پذیرفته است. مهم‌ترین گرایش‌های عمده و اصلی در دوره‌ی شکوفایی اندیشگی و مدنی، به ویژه در قرون 4 و 5 ه . ق عبارت‌اند از: گرایش‌های فلسفی سیاسی، فقهی سیاسی، اجتماعی سیاسی و مدیریت عملی سیاسی یا سیاست‌گذاری.

      • ۷:۴۲ ۱۳۹۲/۶/۱۰
      گرایش فلسفی‌سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران
    • جریان اندیشگی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران، فرای جریانات و مذاهب به ویژه شیعه و سنی، از حیث فکری سیاسی با نگرش‌های گوناگون انجام پذیرفته است. مهم‌ترین گرایش‌های عمده و اصلی در دوره‌ی شکوفایی اندیشگی و مدنی، به ویژه در قرون 4 و 5 ه . ق عبارت‌اند از: گرایش‌های فلسفی سیاسی، فقهی سیاسی، اجتماعی سیاسی و مدیریت عملی سیاسی یا سیاست‌گذاری. گرایش فلسفه‌ی سیاسی، در گستره‌ی ساختار و سیر اندیشگی سیاسی، بسان بنیاد اندیشه و اندیشه‌ورزی سیاسی و زیربنای سایر گرایش‌های فکری سیاسی محسوب می‌گردد. این گرایش فکری سیاسی به منزله‌ی پشتوانه‌ی نظری و علمی گرایش عملی و عینی سیاسی ایرانیان و در راستای آن، از پگاه تاریخ و در جهان ایرانی، پیشینه و ریشه‌هایی بس گسترده داشته است. "حکمت جاویدان" که آمیزه‌ای از آموزه‌های حکمت دینی و حکمت عقلی و فلسفی و حکمت سیاسی محسوب می‌گردد، از مهم‌ترین ویژگی‌های قوم و سرزمین ایران است. هم‌چنین در دوران اسلامی ایران نیز حکیم ابونصر فارابی قرن 4 هجری موفق به تجدید، بازپردازی و سرانجام تاسیس نظام نظریه‌ی فلسفه‌ی سیاسی در ایران و جهان اسلام گردید. موضوع کتاب حاضر، گرایش فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران است. دست‌آوردهای پژوهش در کتاب می‌تواند پیشینه و پشتوانه‌ی تبیین نظری، ترسیم عملی و تحقق توسعه‌ی مادی و اقتصادی، توامان با تعادل سیاسی و اجتماعی و در راستای تعالی معنوی و فرهنگ ملی و اسلامی را در چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران باز نمایاند. زیرا هدف از تالیف کتاب، دست‌یابی به دریافت فلسفی سیاسی متفکران اسلامی و تبیین چیستی و چگونگی یا شناسایی ماهیت پدیده‌ها و واقعیت پدیدارهای سیاسی و سیر و ساختار رهیافت فلسفی سیاسی و به ویژه نگرش نظری و گرایش عملی در تاریخ و جهان ایران و اسلام است.

      گزیده
      جریان اندیشگی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران، فرای جریانات و مذاهب بویژه سنی و شیعی، از حیث فکری سیاسی با نگرش های گوناگون انجام پذیرفته است. به یک اعتبار، اهم گرایشات عمده و اصلی در دوره شکوفایی اندیشگی و مدنی عبارتند از؛ گرایش فلسفی سیاسی، فقهی سیاسی، علمی(اجتماعی)سیاسی و مدیریت عملی سیاسی یا سیاستگزاری. هریک از این گرایشات؛ با موضوع و منظر خاص،  ماهیت مسایل ویژه خود را داشته و منابع و آثار و نیز موسسین و پیروان شاخص خویش را دارد. حتی این گرایشات هرکدام، خاستگاه، جایگاه و نقشی مشخص داشته و همچنین تاریخ و سیر تحولات معینی را دارد. گرایش فلسفی سیاسی، در گستره ساختار و سیر اندیشگی سیاسی، بسان بنیاداندیشه و اندیشه ورزی سیاسی و زیربنای سایر گرایشات فکری سیاسی محسوب میگردد. این گرایش فکری سیاسی به عنوان پشتوانه نظری و علمی گرایش عملی و عینی سیاسی ایرانیان و در راستای آن، از پگاه تاریخ و در جهان ایرانی ، پیشینه و ریشه هایی بس گسترده، گشن و استوار داشته و دارد. "حکمت جاویدان" که آمیزه ای از آموزه های؛ حکمت دینی و حکمت عقلی و فلسفی و(با نگاه) حکمت سیاسی محسوب می گردد، از اهم ویژگی های قوم و سرزمین بارور و سترگ ایران می باشد. مکتب رهایی بخش و تعالی آفرین اسلامی نیز شرایط بهینه سازی این گرایش را فراهم ساخته و بر این مبانی و در این راستا، ایرانیان مسلمان و پیش و بیش از همه ، حکیم ابونصر محمد فارابی در قرن4هـ .، موفق به تجدید، باز پردازی و سرانجام تاسیس نظام نظریه فلسفه سیاسی در ایران و جهان اسلام گردید. این فرایند در سیر تکاملی و تداوم سنت و مکتب اندیشه فلسفی سیاسی و گرایش بدان، به تحقق پیوست. بدین سان نظریه و نظام فلسفه سیاسی فارابی به صورتی راهبردی یعنی؛ به شکل بنیادین، فراگیر، نظاممند و هدفمند تبیین، ترسیم و ارایه گشت. گرایشی که با بهره گیری از یافته های فلسفی سیاسی و مدنی پیشین و بویژه یونانی به صورت داده اولیه، و با باز پردازی آن ها برمبانی دینی مدنی اسلامی و با ساختار و سابقه حکمی و عقلانی ایرانی بازسازی شد و ضمن گذار از حکمت مشاء و استدلالی سینایی ، حکمت اشراق و ذوقی سهروردی و حکمت متعالیه صدرایی در سیاست متعالی و انسانی امام خمینی بازتاب یافت. فرایندی که هم اینک در مرحله کاربری، عمل و آزمونی نوآمد قرار گرفته و چشم انداز تبیین نظری مبانی تحقق عملی و عینی توسعه اقتصادی، توامان با تعادل سیاسی و اجتماعی و در جهت تعالی معنوی و فرهنگی را فرا روی خود دارد. فرایندی که بدین سان با چالش کارامدی، بویژه در کشاکش معرفتی ، روشی ، علمی و فلسفی نظری و حتی عملی و عینی سیاسی جاری و آتی مدرنیستی  و پسامدرنیستی ، مواجه بوده و راه برون رفت ایران اسلامی و جهان اسلام و جهان معاصر از بحران نسبیت و نیهیلیسم  و فرا رفت به سوی توسعه متعالی و تمدن جهانی انسانی و اسلامی می نماید. پژوهش در زمینه "گرایش فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران" که در دانشگاه تهران انجام پذیرفته است، به بررسی و طرح؛ چرایی، چیستی و چگونگی این گرایش فکری سیاسی و یا هستی، ماهیت یا مبانی و نیز پدیداری و سیر و ساختار فلسفه سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایرانیان می پردازد. ساختارگزارش پژوهش، طی سه قسمت به ترتیب ذیل تنظیم و ارایه گشته است:
      اول- پیش درامد: فرضیه پزوهش عبارت از «تأسیس نهایی نظام نظریه فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران توسط فارابی، در قرن چهارم هـ» است. این گرایش آمیزه­ای از یافته های پیشین بویژه یونانی به صورت داده، بر اساس مبانی اسلامی به عنوان پشتوانه  و با کمک عقلانیت ایرانیت، محسوب شده که به صورت بنیادین، فراگیر و نیز نظاممند هدفمندی، در دستگاهی کاملا منسجم و یک پارچه تبیین و ترسیم گشته است .
      دوم- درامد: درامد و متن اصلی پزوهش و گزارش آن ضمن سه فصل زیر انجام و تدوین می گردد؛
      فصل اول) خاستگاه گرایش فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران:این فصل به بررسی چرایی یا خاستگاه این گرایش با توجه به مبادی عقلانیت و مدنیت ایرانیت از یک سو و معنویت ودیانت اسلامیت و بویژه امام و ولایت شیعی از سوی دیگر می پردازد.
       فصل دوم)چیستی گرایش فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران: در این فصل به تبیین سیاست به معنای تدبر، تدبیر و اداره ملت و کشورپرداخته و در ادامه به تبیین فلسفه و فلسفه سیاسی به معنای تحقیق نظری در ماهیت و حقیقت پدیده سیاست و سیاسی و تحقق عملی، تعیین و تجویز مبادی و تبیین مبانی سیاست و سیاسی می­پردازیم. به تعبیر دیگر در این فصل؛ «فلسفه سیاسی اسلامی» به معنای پدیده شناسی ماهوی وحقیقی یعنی هستی شناسی سیاسی توامان با چیستی شناسی سیاسی واکاوی شده و یا همان شناخت مراتب حقیقت عقلانی و ماهیت وحیانی سیاست و پدیده های سیاسی، مورد وارسی قرار گرفته است. شناخت چگونگی یعنی واقعیت عینی سیاست و پدیده های سیاسی اعم از؛ نمودها، سازکارها و روش های عملی سیاسی، در حوزه علم و دانش تجربی سیاسی قرار می گیرد که از نگاه اندیشمندان اسلامی، در تداوم فلسفه سیاسی و بر اساس مبانی و آموزه های آن بررسی می گردند. در همین جا تفاوت «فلسفه سیاسی» و بلکه حکمت سیاسی یا مدنی یعنی شناحت حقیقی و یقینی سیاسی از "تفلسف سیاسی" یعنی شناحت جزیی، ظاهری و ظنی یا پنداری سیاسی، شبه حکمت  و دانش احتمالی و نیز با "سوفیسم سیاسی" یا سفسطه سیاسی یعنی شناخت توهمی، دروغین و افسانه واره و هژمونیک یا تنازعی و داروینیسم سیاسی تفکیک شده اند.
      فصل سوم)چگونگی سیر و ساختار گرایش فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران:در این فصل پیدایی و تحول گرایش اندیشه سیاسی و بخصوص حکمت و فلسفه سیاسی در شرق و ایران باستان و انتقال به یونان وتنظیم و تدوین آن در آن دیار بویژه توسط جریان «سقراط»، «افلاطون» و «ارسطو» و آنگاه تابازگشت و تأسیس نظام نظریه جامع، منسجم، واحد ونهایی فلسفی سیاسی در تاریخ وجهان اسلام وایران مورد واکاوی قرارگرفته است. آن گاه روندتحول این گرایش و سیرهای دوگانه حیات و تجدید حیات آن و مراحل سهگانه هر یک از آن ها تاکنون تصویرمی گردد. بویژه مراحل شکل­گیری، شکوفایی و فراشکوفایی نخستین و مراحل بازنگری، بازخیزی و بازسازی سیر نوین این گرایش در حکمت متعالی سیاسی و نظری صدرایی تا حکمت سیاسی متعالی و عملی امام خمینی(ره) طرح می گردند. در ادامه ساختار موضوعی، گرایش­های فرعی بویژه کلام، اخلاق نظری و عرفان نظری وسرانجام مکاتب اصلی آن یعنی مشاء، اشراق و متعالیه صدرایی ترسیم  می شوند.
      سوم- برامد: به چالش مبادی و مبانی فلسفی سیاسی کارامدی، به عنوان برترین چالش اندیشمندان ایرانی و اسلامی و بویژه با رویکرد فلسفه متعالی سیاسی اشاره شده و به چشم­انداز جهانی احیاءیعنی تجدید وترویج فلسفه سیاسی متعالی و ضرورت ابتنای سیاست­ها و علم سیاسی بر مبنای آن، بویژه با عنایت به بحران نیهیلیسم معرفتی و سیاسی پسا مدرنیستی توجه داده شده است. گرایش فلسفی سیاسی متعادل و متعالی انسانی که تنها راهبرد و گزینه گریز ناپذیر به منظور برون رفت از بحران تا حد بن بست معنا و معنویت به نظر می­آید، در این چالش و چشم انداز، بسان رهیافت راهبردی میان بُر و معتدل، فرای دو سویه افراطی و تفریطی رویکرد طبیعی سیاسی یا سیاست طبیعی یعنی رهیافت سوفیسم سیاسی از یک طرف و رهیافت تفلسف سیاسی و سیاست تنازعی از دیگر سو، مورد تأکید واقع گردیده است. بلکه فلسفه سیاسی متعادل، متعالی و در نتیجه کارامد؛ اثربخش و بهره ور ، برترین گزینه برون رفت جهانی، اسلامی و ایرانی، از پروژه جهانی سازی طبیعی و تنازعی، و در واقع از فرابرد سوفیستیی سیاسی و سیطره جویانه اقتصادی سازی جهانی و جاری و حتی نیز از  راهبرد فرارفت از فرایند و پروسه یا جریان تک ساحتی جهانی شدن اقتصادی، به سوی جهانی شدن انسانی، مدنی ومتعادل ومتعالی ره می­نماید. (انشاء الله).

      سرشناسه:صدرا، علیرضا، ‏‫۱۳۳۷ -‏
      ‏عنوان و نام پدیدآور:گرایش فلسفی‌سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران‏‫/ علیرضا صدرا.‮‬
      ‏مشخصات نشر:تهران: میزان‏‫، ۱۳۸۶.‮‬
      ‏مشخصات ظاهری:‏‫۲۸۸ ص.‮‬‏‫: نمودار.‮‬
      ‏فروست:‏‫نشر میزان‮‬‏‫؛ ۲۶۸.‮‬
      ‏شابک:‏‫۴۴۰۰۰ ریال‬‮‬‏‫ ‏‫:‏ ‫‭978-964-511-067-1‭‮‬‏‬
      ‏وضعیت فهرست نویسی:فاپا
      ‏یادداشت:‏‫پشت جلد به انگلیسی: . ...A. R. Sadr. Philosophical approach to‮‬‎
      ‏یادداشت:کتابنامه.
      ‏موضوع:علوم سیاسی -- ایران -- تاریخ
      ‏موضوع:اسلام و سیاست -- تاریخ
      ‏موضوع:علوم سیاسی -- ‏‫فلسفه
      ‏رده بندی کنگره:‏‫JA۸۴‭‬ ‭/‮الف‬۹‏‫‭ص۴ ۱۳۸۶‭‮‬‏‬
      ‏رده بندی دیویی:‏‫‭۳۲۰/۰۹۵۵‭‮‬
      ‏شماره کتابشناسی ملی:‎۱‎۰‎۴‎۴‎۶‎۶‎۶

    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 88052
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401