|
جستجو
|
|
-
گفتمان مهدویت: سخنرانی و مقالههای گفتمان پنجم
در این مجموعه، عمدتاً مناسبات و روابط اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار با مقوله جهانی شدن بیان گردیده و از خصوصیات حکومت جهانی امام مهدی(عج) و عدالت مهدوی سخن رفته است.در برخی مقالات، ضمن ترسیم جامعه مطلوب در حکومت مهدوی، از نقش فرهنگ انتظار برای رسیدن به آن جامعه آرمانی، بحث شده و سپس مقایسه ای میان جهانی سازی غربی و جهانی شدن اسلامی بر محور آموزه مهدویت صورت گرفته و جهانی شدن اسلامی، مشتمل بر توسعه ای متوازن از فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و سیاست بر پایه عدالت اجتماعی معرفی شده است.
در این مجموعه، عمدتاً مناسبات و روابط اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار با مقوله جهانی شدن بیان گردیده و از خصوصیات حکومت جهانی امام مهدی(عج) و عدالت مهدوی سخن رفته است.در برخی مقالات، ضمن ترسیم جامعه مطلوب در حکومت مهدوی، از نقش فرهنگ انتظار برای رسیدن به آن جامعه آرمانی، بحث شده و سپس مقایسه ای میان جهانی سازی غربی و جهانی شدن اسلامی بر محور آموزه مهدویت صورت گرفته و جهانی شدن اسلامی، مشتمل بر توسعه ای متوازن از فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و سیاست بر پایه عدالت اجتماعی معرفی شده است.
معرفى اجمالى «گفتمان مهدویت (5)» مجموعه سخنرانىها، تحلیلها و مقالات تحقیقى است که کارشناسان مذهبى در تبیین، تحلیل و دفاع از آموزه مهدویت ارائه کردهاند. پژوهش و تحقیق در عرصه مهدویت، انگیزه تدوین کتاب، بوده است. ساختار کتاب با مقدمه مؤسسه پژوهشى انتظار نور در بیان انگیزه انشار آن و متن سخنرانى آقایان معرفت، شریعتمدارى و کچوئیان آغاز شده است. در این مجموعه، عمدتاً مناسبات و روابط اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار با مقوله جهانى شدن بیان گردیده و از خصوصیات حکومت جهانى امام مهدى(عج) و عدالت مهدوى سخن رفته است. در برخى مقالات، ضمن ترسیم جامعه مطلوب در حکومت مهدوى، از نقش فرهنگ انتظار براى رسیدن به آن جامعه آرمانى، بحث شده و سپس مقایسهاى میان جهانىسازى غربى و جهانى شدن اسلامى بر محور آموزه مهدویت صورت گرفته و جهانى شدن اسلامى، مشتمل بر توسعهاى متوازن از فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و سیاست بر پایه عدالت اجتماعى معرفى شده است. گزارش محتوا علیرضا صدرا در «ظرفیتهاى اندیشه دولت کریمه مهدوى» در پى اثبات آن است که ارتقاى کارآمدى جوامع اسلامى با بهرهورى از نظریه و نظام کارآمد مهدوى، میسر و عملى است. مقاله وى بیشتر به کارآمدى نیروها و نهادهاى سیاسى پرداخته و کارآمدى سیاسى دولت مهدوى را در گسترههاى ذیل مورد بررسى قرار داده است: نظام سیاسى، دولت، سازمان سیاسى، نظام ادارى و ساختار اجرایى، سیاستهاى راهبردى جوامع اسلامى، کارآمدى طرحها و برنامههاى راهبردى. على باقى نصرآبادى در «نقش فرهنگ انتظار در پویایى جامعه مطلوب» معتقد است که فرهنگ انتظار با سه رکن زیر تحقق پیدا مىکند: 1- نارضایتى یا قانع نبودن به وضع موجود. 2- امید داشتن به آینده بهتر 3- حرکت و تلاش مقاله او تلاشى است، در تبیین صحیح فرهنگ انتظار و نقش فردى و اجتماعى آن در پویایى و تکامل جوامع انسانى که پس از بررسى مفهومى انتظار، خصوصیات مکتب انتظار که شامل آمادگى و تعهد و تکلیف منتظر است، بیان مىشود. سپس دیدگاههاى معتبر در مورد انتظار فرج در قرآن، روایات و اندیشه امام خمینى(ره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در این راستا، تفاوت برداشت سایر دیدگاههاى شایع در مسئله انتظار با انتظار در نگرش امام(ره) مقایسه مىشود و صحیحترین دیدگاه از نظر امام(ره) مطرح مىگردد. نویسنده در ادامه، خواننده را با عناوینى نظیر انواع انتظار، ارزش و فضیلت آن، وجوب و ضرورت، فلسفه آن، عوامل انتظار، آَشنایى با آثار انتظار و وظایف منتظران آشنا مىکند. نجف لکزایى در «نسبت جهانى شدن و حکومت جهانى حضرت مهدى(عج)» در پى اثبات آن است که جهانى شدن، اعم از این که به یک فرایند اشاره داشته باشد یا پروژهاى برنامهریزى شده باشد، در نسبتسنجى با حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) داراى تعارضات بنیادى خواهد بود. به نظر وى، حکومت جهانى امام مهدى(عج)، نظامى است مبتنى بر آموزههاى وحیانى و دینى، در حالى که جهانى شدن پیامد و حاصل آگاهانه و ناآگاهانه پیشرفتهاى سیاسى، اقتصادى، تکنولوژیکى و ارتباطى نظام سرمایهدارى و سلطهطلب است. مقاله وى در سه محور، تبیین کننده مدعاى فوق خواهد بود: 1- مفهوم و ویژگىهاى جهانى شدن. 2- خصوصیات حکومت جهانى حضرت مهدى(عج). 3- مقایسه این دو و نتیجهگیرى. آیا حکومت جهانى اسلام و پدیده جهانى شدن با یکدیگر تناقض دارند؟ یا این که جهانى شدن فرایندى است که بر بنیان انقلاب ارتباطات و تکنولوژى جدید شکل گرفته و صرفاً بیانگر فشرده شدن فضاها و مکانهاست، بدون آن که محتواى خاصى را به خود بگیرد؟ اینها پرسشهایى است که عبدالقیوم سجادى در «حکومت جهانى اسلام و جهانى شدن» به دنبال پاسخ به آنهاست. نویسنده در پى تأیید این گمان است که جهانى شدن داراى دو رویه ایدئولوژیک و تکنولوژیک است. به عقیده وى از نظر ایدئولوژیک، نسبت جهانى شدن و حکومت جهانى اسلام، رابطه تعارض و از نظر تکنولوژیک، عدم تعارض است؛ البته به این نکته هم اشاره دارد که بر اساس دو دیدگاه دیگر (ایدئولوژیک و تکنولوژیکنگر تنها)، رابطه مزبور، از تعارض کامل تا انطباق کامل در نوسان است. نویسنده با تفکیک این دو، استدلال مىکند که جهانى شدن به ذاته و از نظر ماهوى، فرایندى تاریخى است که بر بنیان توسعه و پیشرفت تکنولوژى ارتباطى، شکل گرفته است؛ بنابراین، جهانى شدن را ظرفى مىداند که هر جماعتى مىتواند مظروف خود را درون آن عرضه نماید. مرتضى شیرودى در «جهانى سازى غربى و جهانى شدن اسلامى» به دنبال آن است که پاسخى روشن براى سؤالاتى که پیرامون پدیده جهانى شدن مطرح مىشود بیابد. وى معتقد است، پاسخهایى که توسط اندیشمندان به سؤالات در این زمینه ارائه شده است: اولاً به دلیل تنوع و تعدد، ابهامات و اشکالاتى جدید را به میان آورده است؛ ثانیاً منابع بسیار اندکى وجود دارد که به بررسى همزمان و در عین حال مشترک جهانى شدن غربى و اسلامى در یک اثر واحد پرداخته و سپس مزایا و برترىهاى جهانى شدن اسلامى را نشان داده باشد. «مهدویت و جهانى شدن» محمدرضا مانىفر، در پى نگاهى مقایسهاى به مبانى فکرى جهانى شدن و حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) است. این مقاله، نگاهى به شاخصههاى هویتساز آن چه نویسنده از آن به آرمان شهر مهدوى تعبیر کرده، گذرى بر مفهوم جهانى شدن و زیرمجموعهها و ابعاد گوناگون و متنوع آن و بیان مقایسهاى در چهار زیر شاخه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و امنیت است. نویسنده معتقد است، جهانى شدن براى کشورها و جوامع اسلامى، هم یک تهدید است؛ زیرا مبانى فکرى آن در بسیارى از موارد، هیچ گونه تناسبى با مبانى فکرى حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) نداشته و در صورت برخورد ناصواب، پیامدهاى ناگوارى درپى خواهد داشت و هم یک فرصت؛ زیرا این مبانى اندیشهاى و سازوکار برآمده از آن، مىتواند فرصتهاى بسیار گرانقدرى براى ترویج و بسط ارزشهاى انسانى، اخلاقى و معنوى فراهم آورد. وضعیت کتاب فهرست مطالب در ابتدا و نمایه آیات، روایات و اعلام در انتهاى کتاب آمده است. منابع هر مقاله، در انتهاى آن ذکر شده و پاورقىها بیشتر به ذکر منابع پرداخته است. منابع 1- مقدمه و متن کتاب. 2- پارسا با مشارکت بنیاد فرهنگى حضرت مهدى موعود(عج) و انتشارات مسجد جمکران، (1388)، «امام مهدى(عج) در آینه قلم کارنامه منابع پیرامون امام مهدى(علیهالسلام) و مهدویت»، قم، مؤسسه اطلاعرسانى اسلامى مرجع، ج2 875.
|
|
|
|
|
|