• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • گفتمان مهدویت: سخنرانی‌ و مقاله‌های گفتمان پنجم

      در این مجموعه، عمدتاً مناسبات و روابط اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار با مقوله جهانی شدن بیان گردیده و از خصوصیات حکومت جهانی امام مهدی(عج) و عدالت مهدوی سخن رفته است.در برخی مقالات، ضمن ترسیم جامعه مطلوب در حکومت مهدوی، از نقش فرهنگ انتظار برای رسیدن به آن جامعه آرمانی، بحث شده و سپس مقایسه ای میان جهانی سازی غربی و جهانی شدن اسلامی بر محور آموزه مهدویت صورت گرفته و جهانی شدن اسلامی، مشتمل بر توسعه ای متوازن از فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و سیاست بر پایه عدالت اجتماعی معرفی شده است.

      • ۸:۲۴ ۱۳۹۰/۱/۱
      گفتمان مهدویت: سخنرانی‌ و مقاله‌های گفتمان پنجم


    • در این مجموعه، عمدتاً مناسبات و روابط اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار با مقوله جهانی شدن بیان گردیده و از خصوصیات حکومت جهانی امام مهدی(عج) و عدالت مهدوی سخن رفته است.در برخی مقالات، ضمن ترسیم جامعه مطلوب در حکومت مهدوی، از نقش فرهنگ انتظار برای رسیدن به آن جامعه آرمانی، بحث شده و سپس مقایسه ای میان جهانی سازی غربی و جهانی شدن اسلامی بر محور آموزه مهدویت صورت گرفته و جهانی شدن اسلامی، مشتمل بر توسعه ای متوازن از فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و سیاست بر پایه عدالت اجتماعی معرفی شده است.

      مؤلفان:

       محمدرضا مانی‌فر، علی باقی‌نصرآبادی، علیرضا صدرا، مرتضی شیرودی، علی شریعتمداری، عبدالقیوم سجادی، نجف لک‌زایی، محمدهادی معرفت

      معرفى اجمالى
      «گفتمان مهدویت (5)» مجموعه سخنرانى‏ها، تحلیل‏ها و مقالات تحقیقى است که کارشناسان مذهبى در تبیین، تحلیل و دفاع از آموزه مهدویت ارائه کرده‏اند. پژوهش و تحقیق در عرصه مهدویت، انگیزه تدوین کتاب، بوده است.
      ساختار
      کتاب با مقدمه مؤسسه پژوهشى انتظار نور در بیان انگیزه انشار آن و متن سخنرانى آقایان معرفت، شریعت‏مدارى و کچوئیان آغاز شده است. در این مجموعه، عمدتاً مناسبات و روابط اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار با مقوله جهانى شدن بیان گردیده و از خصوصیات حکومت جهانى امام مهدى(عج) و عدالت مهدوى سخن رفته است. در برخى مقالات، ضمن ترسیم جامعه مطلوب در حکومت مهدوى، از نقش فرهنگ انتظار براى رسیدن به آن جامعه آرمانى، بحث شده و سپس مقایسه‏اى میان جهانى‏سازى غربى و جهانى شدن اسلامى بر محور آموزه مهدویت صورت گرفته و جهانى شدن اسلامى، مشتمل بر توسعه‏اى متوازن از فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و سیاست بر پایه عدالت اجتماعى معرفى شده است.
      گزارش محتوا
      علیرضا صدرا در «ظرفیت‏هاى اندیشه دولت کریمه مهدوى» در پى اثبات آن است که ارتقاى کارآمدى جوامع اسلامى با بهره‏ورى از نظریه و نظام کارآمد مهدوى، میسر و عملى است. مقاله وى بیشتر به کارآمدى نیروها و نهادهاى سیاسى پرداخته و کارآمدى سیاسى دولت مهدوى را در گستره‏هاى ذیل مورد بررسى قرار داده است: نظام سیاسى، دولت، سازمان سیاسى، نظام ادارى و ساختار اجرایى، سیاست‏هاى راهبردى جوامع اسلامى، کارآمدى طرح‏ها و برنامه‏هاى راهبردى. على باقى نصرآبادى در «نقش فرهنگ انتظار در پویایى جامعه مطلوب» معتقد است که فرهنگ انتظار با سه رکن زیر تحقق پیدا مى‏کند: 1- نارضایتى یا قانع نبودن به وضع موجود. 2- امید داشتن به آینده بهتر 3- حرکت و تلاش‏ مقاله او تلاشى است، در تبیین صحیح فرهنگ انتظار و نقش فردى و اجتماعى آن در پویایى و تکامل جوامع انسانى که پس از بررسى مفهومى انتظار، خصوصیات مکتب انتظار که شامل آمادگى و تعهد و تکلیف منتظر است، بیان مى‏شود. سپس دیدگاه‏هاى معتبر در مورد انتظار فرج در قرآن، روایات و اندیشه امام خمینى(ره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در این راستا، تفاوت برداشت سایر دیدگاه‏هاى شایع در مسئله انتظار با انتظار در نگرش امام(ره) مقایسه مى‏شود و صحیح‏ترین دیدگاه از نظر امام(ره) مطرح مى‏گردد. نویسنده در ادامه، خواننده را با عناوینى نظیر انواع انتظار، ارزش و فضیلت آن، وجوب و ضرورت، فلسفه آن، عوامل انتظار، آَشنایى با آثار انتظار و وظایف منتظران آشنا مى‏کند. نجف لکزایى در «نسبت جهانى شدن و حکومت جهانى حضرت مهدى(عج)» در پى اثبات آن است که جهانى شدن، اعم از این که به یک فرایند اشاره داشته باشد یا پروژه‏اى برنامه‏ریزى شده باشد، در نسبت‏سنجى با حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) داراى تعارضات بنیادى خواهد بود. به نظر وى، حکومت جهانى امام مهدى(عج)، نظامى است مبتنى بر آموزه‏هاى وحیانى و دینى، در حالى که جهانى شدن پیامد و حاصل آگاهانه و ناآگاهانه پیشرفت‏هاى سیاسى، اقتصادى، تکنولوژیکى و ارتباطى نظام سرمایه‏دارى و سلطه‏طلب است. مقاله وى در سه محور، تبیین کننده مدعاى فوق خواهد بود: 1- مفهوم و ویژگى‏هاى جهانى شدن. 2- خصوصیات حکومت جهانى حضرت مهدى(عج). 3- مقایسه این دو و نتیجه‏گیرى. آیا حکومت جهانى اسلام و پدیده جهانى شدن با یکدیگر تناقض دارند؟ یا این که جهانى شدن فرایندى است که بر بنیان انقلاب ارتباطات و تکنولوژى جدید شکل گرفته و صرفاً بیان‏گر فشرده شدن فضاها و مکان‏هاست، بدون آن که محتواى خاصى را به خود بگیرد؟ این‏ها پرسش‏هایى است که عبدالقیوم سجادى در «حکومت جهانى اسلام و جهانى شدن» به دنبال پاسخ به آن‏هاست. نویسنده در پى تأیید این گمان است که جهانى شدن داراى دو رویه ایدئولوژیک و تکنولوژیک است. به عقیده وى از نظر ایدئولوژیک، نسبت جهانى شدن و حکومت جهانى اسلام، رابطه تعارض و از نظر تکنولوژیک، عدم تعارض است؛ البته به این نکته هم اشاره دارد که بر اساس دو دیدگاه دیگر (ایدئولوژیک و تکنولوژیک‏نگر تنها)، رابطه مزبور، از تعارض کامل تا انطباق کامل در نوسان است. نویسنده با تفکیک این دو، استدلال مى‏کند که جهانى شدن به ذاته و از نظر ماهوى، فرایندى تاریخى است که بر بنیان توسعه و پیشرفت تکنولوژى ارتباطى، شکل گرفته است؛ بنابراین، جهانى شدن را ظرفى مى‏داند که هر جماعتى مى‏تواند مظروف خود را درون آن عرضه نماید. مرتضى شیرودى در «جهانى سازى غربى و جهانى شدن اسلامى» به دنبال آن است که پاسخى روشن براى سؤالاتى که پیرامون پدیده جهانى شدن مطرح مى‏شود بیابد. وى معتقد است، پاسخ‏هایى که توسط اندیشمندان به سؤالات در این زمینه ارائه شده است: اولاً به دلیل تنوع و تعدد، ابهامات و اشکالاتى جدید را به میان آورده است؛ ثانیاً منابع بسیار اندکى وجود دارد که به بررسى هم‏زمان و در عین حال مشترک جهانى شدن غربى و اسلامى در یک اثر واحد پرداخته و سپس مزایا و برترى‏هاى جهانى شدن اسلامى را نشان داده باشد. «مهدویت و جهانى شدن» محمدرضا مانى‏فر، در پى نگاهى مقایسه‏اى به مبانى فکرى جهانى شدن و حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) است. این مقاله، نگاهى به شاخصه‏هاى هویت‏ساز آن چه نویسنده از آن به آرمان شهر مهدوى تعبیر کرده، گذرى بر مفهوم جهانى شدن و زیرمجموعه‏ها و ابعاد گوناگون و متنوع آن و بیان مقایسه‏اى در چهار زیر شاخه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و امنیت است. نویسنده معتقد است، جهانى شدن براى کشورها و جوامع اسلامى، هم یک تهدید است؛ زیرا مبانى فکرى آن در بسیارى از موارد، هیچ گونه تناسبى با مبانى فکرى حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) نداشته و در صورت برخورد ناصواب، پیامدهاى ناگوارى درپى خواهد داشت و هم یک فرصت؛ زیرا این مبانى اندیشه‏اى و سازوکار برآمده از آن، مى‏تواند فرصت‏هاى بسیار گرانقدرى براى ترویج و بسط ارزش‏هاى انسانى، اخلاقى و معنوى فراهم آورد.
      وضعیت کتاب
      فهرست مطالب در ابتدا و نمایه آیات، روایات و اعلام در انتهاى کتاب آمده است. منابع هر مقاله، در انتهاى آن ذکر شده و پاورقى‏ها بیشتر به ذکر منابع پرداخته است.
      منابع
      1- مقدمه و متن کتاب. 2- پارسا با مشارکت بنیاد فرهنگى حضرت مهدى موعود(عج) و انتشارات مسجد جمکران، (1388)، «امام مهدى(عج) در آینه قلم کارنامه منابع پیرامون امام مهدى(علیه‏السلام) و مهدویت»، قم، مؤسسه اطلاع‏رسانى اسلامى مرجع، ج‏2 875.

    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 67744
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401