Toggle navigation
خانه
درباره من
اخبار و مصاحبه
کتاب
مقاله
پژوهش
درس ها
بعد از وفات
تماس با من
اخبار مجلس
جستجو
خالی نباشد
نسخه چاپی
کتاب « مشروعیت سیاسی »
نظریه پردازی رویکرد متعالی مشروعیت سیاسی اسلامی
۱۰:۱۲ ۱۳۹۲/۶/۲۱
گزیده مشروعیت سیاسی
پیش درامد رویکرد متعالی مشروعیت سیاسی
الف- موضوع رویکرد مشروعیت سیاسی متعالی:
ب- مبحث مشروعیت سیاسی متعالی:
الف- چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی
1- موضوع چالش و چشم انداز متعالی مشروعیت سیاسی
2- مبحث چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی
الف- چشم انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی
ب- چالش فرا روی مشروعیت سیاسی متعالی
1- چرخش مشروعیت سیاسی متعالی
2- چشم انداز و چالش نظری و علمی/علمی نظری و عملی سیاسی مشروعیت سیاسی متعالی
3- چشم انداز و چالش عملی(علمی) و عینی سیاسی مشروعیت سیاسی متعالی
ب- پدیده و پدیده شناسی مشروعیت سیاسی متعالی
1- موضوع پدیده و پدیده شناسی سیاسی متعالی مشروعیت سیاسی:
2- مبحث پدیده و پدیده شناسی سیاسی متعالی:
پیش در آمد مشروعیت سیاسی جمهوریت اسلامی
مراتب راهبردی مشروعیت سیاسی اسلامی)
اول- رویکرد مشروعیت سیاسی اسلامی
1) نظریه و نظام سیاسی اسلامی
2) مشروعیت سیاسی در نظریه و نظام سیاسی اسلام و اسلامی
3) مشروعیت سیاسی اسلامی
دوم- رهیافت های مشروعیت سیاسی رویکرد (حکومت) اسلامی
الف- پیش درامد مبانی و مصادیق رهیافت های مشروعیت سیاسی اسلامی
1) مبانی رهیافت های مشروعیت سیاسی اسلامی
2) مصادیق رهیافت های مشروعیت سیاسی اسلامی
ب- رهیافت های خلافت و امامت مشروعیت سیاسی
اول/ الف- رهیافت امامت و ولایت فقیه مشروعیت سیاسی رویکرد (حکومت) اسلامی
پیش درامد: مشروعیت سیاسی(در) امامت و ولایت فقیه
1- رهیافت امامت مشروعیت سیاسی
الف- نظریه و نظام مشروعیت سیاسی امامت
ب- مشروعیت سیاسی در نظریه و نظام سیاسی امامت
2- راهیافت ولایت فقیه مشروعیت سیاسی
الف- نظریه و نظام مشروعیت سیاسی ولایت فقیه
ب- مشروعیت سیاسی در راهیافت/ نظریه و نظام سیاسی ولایت فقیه
درامد: راهیافت ولایت فقیه مشروعیت سیاسی:
الف- مبادی مشروعیت(سازی) سیاسی(در) رهیافت(امامت- ) ولایت فقیه
ب- مبانی مشروعیت(سازی) سیاسی(در) رهیافت (امامت- ) ولایت فقیه
1- عدم مشروعیت سیاسی نظریهها و نظامهای سیاسی غیر قانونی
عدم مشروعیت اساسی و ذاتی نظامهای سلطه:
2- مطلق مشروعیت سیاسی(مطلق) قانون و حکومت:
الف- گرایشات نفسانی و عدم تقوای سیاسی:
ب- احتیاج و گرفتاری:
ج- جهل و ضعف علمی(سیاسی):
ج- اصول/ سازکار- های مشروعیت(سازی) سیاسی(در) رهیافت (امامت- ) ولایت فقیه
الف- شرعیت و مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی:
اول/ الف- حکومت اسلامی/ امامت:
دوم/ ب- ولایت فقیه:
1- اصل ضرورت و مشروعیت سیاسی ولایت فقیه
2- حدود ضرورت و مشروعیت سیاسی ولایت فقیه:
سوم/ ج- ضرورت و مشروعیت(دینی) اصل دولت، نظام و سیاست:
چهارم/ د- مشروعیت سیاسی ذاتی و عارضی:
الف- مشروعیت سیاسی ذاتی و حقیقی:
ب- مشروعیت سیاسی عارضی و واقعی:
4) منابع فقهی(روایی) ضرورت و مشروعیت سیاسی ولایت فقیه: سازکارهای علمی
الف- «مرجعیت و حجیت الهی دانشمندان اسلامی»؛
ب- «خلافت پاسداران سنت اسلامی»؛
ج- «حاکمیت صاحب نظران اسلامی»؛
د- «مجاری امور در دست علمای امین اسلامی»؛
5) سیر و ساختار مشروعیت سیاسی ولایت فقیه:
دوم/ ب- رهیافت خلافت مشروعیت سیاسی رویکرد(حکومت) اسلامی
الف- مبادی مشروعیت(سازی) سیاسی رهیافت خلافت(- امامت) مشروعیت سیاسی:
اول- پنداره تک پایگی و نارسایی مکتبی:
دوم- ظاهرنگری و ساده انگاری و عامیانه گرایی دینی- مدنی:
سوم- یک سویه گرایی سیاسی تندروانه- کندروانه(افراط- تفریط):
ب- مبانی مشروعیت(سازی) سیاسی(در ) راهیافت خلافت(- امامت)
مبانی مشروعیت سیاسی
اول- اصل ضرورت و مشروعیت سیاسی مطلق دولت:
دوم- منشاء ضرورت و مشروعیت سیاسی دولت:
اول- ویژگی های راهبردی رهبری سیاسی
1) اهم ویژگی های رهبری سیاسی،
الف- خصایص/ خصلت های شخصی:
ب- شرایط نسبی:
2) حداکثر- حداقل گرایی شیعی، حذف موازین در رهیافت سنی و مطلق انگاری خوارج:
3) سیاسی - غیر سیاسی و راهبردی بودن خصایص رهبری در نگاه شیعی- سنی:
4) شرایط زمان- حاکم:
دوم- روش های راهبردی نیل به رهبری و حکومت
الف- شرعیت روش بیعت، غیر- ضد بیعت:
ب- بیعت/ انتخاب تعیینی- تأییدی؛ سکوت- علن:
سوم- سیاست های راهبردی
ج- اصول/ سازکار- های مشروعیت(سازی) سیاسی(در ) رهیافت خلافت(- امامت)
اول- سازکارهای عملی مشروعیت سیاسی
1) سازکار مشروعیت سیاسی دولت و اقتدار سیاسی:
2) مشروعیت سیاسی اسلامی؛ شهروندی، تابعیت و اهلیت سیاسی:
3) سازکار مشروعیت سیاسی اسلامی و ایمانی:
4) سازکار مشروعیت سازی سیاسی ایمان و عمل:
5) ایمان و کفر فاسق،
دوم- سازکارهای علمی مشروعیت سیاسی
جمع بندی کلی
الف- راهبرد مشروعیت مطلق دولت؛ نظم، امنیت و وحدت:
ب- راهبرد مشروطیت اسلامی سلطنت: قانون و عدالت
ج- راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی؛ عدالت/ تعادل و تعالی:
سوم- راهبردهای مشروعیت سیاسی اسلامی
راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی
پیش درامد
الف- موضوع راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی:
ب- مبحث مشروعیت سیاسی(در) جمهوری اسلامی:
نظریه و نظام مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
مشروعیت سیاسی در نظریه و نظام سیاسی جمهوری اسلامی
درامد
الف- راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی
ب- راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی در رهیافت ولایت فقیه امام خمینی(س)
اول- مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی از نگاه امام خمینی
پیش درامد: مبادی مشروعیت سیاسی ج. ا. از نگاه امام
دوم- راهبرد مشروعیت سیاسی در جمهوری اسلامی از نگاه امام خمینی
الف) مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی در نگاه و نظریه امام خمینی
در گفتمان «ولایت فقیه»
1- سیر و ساختار مشروعیت سیاسی:
اول- مشروعیت سیاسی اسلامی:
دوم- عدم مشروعیت سیاسی نظامهای سلطنتی و غیر اسلامی
ب) مشروعیت سازی سیاسی اسلامی
1- مشروعیت سیاسی در نگاه و نظریه سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
سوم- مکتب اسلام
چهارم- عرف و مقبولیت سیاسی
2- مبانی مشروعیت سیاسی اسلامی
اول- ویژگی های شرعی حاکم یا اسلامی
الف- خصلت های شرعی حاکم
3- مشروعیت سیاسی اسلامی ولایت فقیه و جمهوری اسلامی
اول- راهبرد جمهوری در راهیافت ولایت فقیه و رهیافت امامت شیعی
1- مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
2- راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی
3- رهیافت سیاسی و مشروعیت سازی سیاسی ولایت فقیه
4- رهیافت سیاسی امامت شیعی و مشروعیت سیاسی
دوم- راهبرد مشروعیت سیاسی ولایت فقیه و جمهوری اسلامی امام خمینی
الف- مقبولیت سیاسی اسلامی)
ب- جمهوریت شرعی/ اسلامی و اسلامیت جمهوری/ مقبول)
1- مشروعیت سیاسی؛ جمهوریت و اسلامیت: روبنا- زیربنای سیاسی
2- مشروعیت سیاسی؛ جمهوریت و اسلامیت: روح- پیکره سیاسی
3- مشروعیت سیاسی؛ جمهوریت و اسلامیت: ارکان دوگانه مشروعیت سازی سیاسی
مراتب سه گانه ارکان دوگانه جمهوری و اسلامی مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی
اول- مبادی عقلی- مشروعیت سیاسی:
دوم- مبادی مشروعیت سیاسی جمهوری و اسلامی جمهوری اسلامی
الف- مبادی شرعی و عرفی مشروعیت سیاسی
ب- وجوه دوگانه ظاهری عرفی و محتوایی علمی اسلامی
سوم- اصول عرفی مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی
ضمایم:
ضمیمه1) دیرینه مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی در مصاحبه امام خمینی
ضمیمه2) پیشینه و پشتوانه منشاء نظری و مبداء عملی جمهوریت و مشروعیت سیاسی
ضمیمه3) دیرینه شناسی و تبارشناسی مردم سالاری و مشروعیت سیاسی آن:
ضمیمه4) نفی و نامشروعیت سیاسی دمکراسی منحط و افراطی در نگاه ایرانی- اسلامی:
ضمیمه5) مشروعیت سیاسی فاضله
جمهوری رهیافت خلافت سنی- خارجی مشروعیت سیاسی رویکرد اسلامی
ج- راهبرد مشروعیت سیاسی(در) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،
پیش درآمد
الف)
ب)1- «مشروعیت سیاسی»
2- «مشروعیت سیاسی»
3- «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
ج) مفهوم و مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
د) خاستگاه و جایگاه قانون اساسی در نظریه و نظام سیاسی و مشروعیت(سازی) سیاسی؛
هـ ) ارکان و مراتب (یا مراحل) مشروعیت سیاسی در قانون اساسی ج. ا. ا.:
اول/ الف- رویکرد مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی در قانون اساسی ج. ا. ا
دوم/ ب- رهیافت مشروعیت سیاسی ولایت فقیه در قانون اساسی ج. ا. ا
سوم/ ج- راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
1- مبداء یا مبادی عملی مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران:
2- منشاء یا مبادی نظری و علمی (بینش بنیادها- غایات) مشروعیت سیاسی:
3- شاخصهای (عینی) مشروعیت سیاسی و سیاست مشروعیت ج. ا. ا.،
4- مبنا یا مبانی مشروعیت سیاسی و سیاست مشروع ج. ا. ا: موازین اسلامی
5- گرانیگاه مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی: ولایت فقیه:
6- سازکار، روش و عرصههای مشروعیت بخشی سیاسی (جمهوریت):آراء عمومی و انتخابات اکثری
7- ارکان مشروعیت بخشی سیاسی (جمهوریت): شورا و شوراها:
8- نهاد و فرآیند مشروعیت سازی سیاسی و نامشروعیتزدایی سیاسی: امر به معروف و نهی از منکر
9- مؤلفات مشروعیت سازی سیاسی:
10- حقوق مشروع و مشروعیت سیاسی: حقوق افراد ملت:
ج- پیشینه و پشتوانه مشروعیت سیاسی متعالی اسلامی؛ امامت- ولایت فقیه و جمهوری:
برامد و پسامد مشروعیت سیاسی متعالی
برامد
الف- موضوع برامد مشروعیت سیاسی:
ب- مبحث برامد مشروعیت سیاسی:
اول- چشم انداز آینده و چالش فرا روی جهانی مشروعیت سیاسی:
الف- چشم انداز فرا آینده جهانی مشروعیت سیاسی
1- آینده پژوهی مشروعیت سیاسی
2- غایت پژوهی مشروعیت سیاسی
ب- چالش فرا روی جهانی مشروعیت سیاسی
دوم- کارامدی سیاسی و مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
1- مشروعیت سیاسی و کارامدی سیاسی،
2- کارامدی سیاسی و مشروعیت سیاسی ج. ا. ا.
سوم- یافته ها و ره آوردها
الف- حاصل
ب- نتیجه
ج- نوآوری
د- کاربری
هـ- جمع بندی
ح- راهبرد
پی نوشتارها)
کتاب شناسی مشروعیت سیاسی
گزیده مشروعیت سیاسی
متن حاضر حاصل گزارش پژوهش مشروعیت سیاسی می باشد.
«مشروعیت سیاسی»، پدیده ای سهل و ممتنع است. سهل تا آنجا که هر کسی و در سطحی مفهومی از آن داشته، ضرورت آن را ولو اجمالاً درک می کند و شکل خاصی از آن را می پذیرد. ممتنع تا آنجا، که چه بسا مکاتب عمده و اصلی سیاسی و بنیان گذاران و شاخصین آن ها نیز از شالوده شناسی مشروعیت سیاسی، مبانی مشروعیت سازی سیاسی و فرایند یا سیر وساختار مشروعیت زایی و مشروعیت بخشی، شمای روشنی نداشته باشند. مشروعیت سیاسی در ساده ترین سطح، به معنای مطابقت سیاست با شریعت و ابتنای نظام سیاسی علمی و عینی بر مبانی نظریه سیاسی شرعی یا مکتب راهنما و مورد پذیرش بوده و حداقل عدم تغایر با آن است. اما شریعت یا مکتب و نظریه سیاسی زیر ساختی که مبناء و ملاک و حتی چهارچوبه مشروعیت سیاسی چیست؟ تطابق یعنی مطابقت با شریعت و یا عدم تغایر یعنی عدم مغایرت به چه معناست؟ سازکار آن چه می باشد؟ از جمله پرسه های ابهام بر انگیزه و ایهام خیز در سیر و ساختار تبیین علمی و تحقق عملی مشروعیت سیاسی محسوب می شوند. پدیده، پدیده شناسی مشروعیت سیاسی، دارای مراتب سه (یا چهار گانه) هستی و هستی شناسی یا حقیقت مشروعیت سیاسی و مبادی وجودی و نظری؛ بنیادها، علل و غایات یا آثار آن، در پاسخ از چرایی، چیستی و چیستی شناسی یا ماهیت مشروعیت سیاسی و مفهوم و مبنا یا مفاهیم و مبانی بینش ی و زیر ساخت آن و سرانجام چگونگی و چگونگی شناسی یا واقعیت عینی و عملی مشروعیت سیاسی و ساختار، سیر یا فرایند و سازکار آن می باشد. فراهمی میان حق و حقانیت یا حقیقت، عقل و عقلانیت یا حکمت، شرع و شریعت یا شرعیت و سرانجام عرف و عرفی سازی یا مقبولیت سیاسی بویژه معطوف شدن آن به کارامدی و اثر بخشی سیاسی، دغدغه و داعیه ایست که هر مکتب، نظریه و نظام سیاسی داشته و به صورت صریح یا ضمنی در پی بسیج و بکار گیری بسامان و بهینه آن هاست.
این پژوهش و گزارش آن با مفروض گرفتن مبانی نظری و نظریه مشروعیت سیاسی و نقد مشروعیت سیاسی غیر اسلامی یا متعارف که از آن تعبیر به مشروعیت سیاسی مطلقه خواه استبدادی و یا جمهوری منسوب به روسو و موصوف و موسوم به روسویی می نماید، به واکاوی مشروعیت سیاسی به معنای اسلامی و متعالی یعنی با این رویکرد می پردازد.
پیش درامد
الف- موضوع رویکرد مشروعیت سیاسی متعالی:
رویکرد مشروعیت سیاسی متعالی، یا رویکرد متعالی مشروعیت سیاسی به مشروعیت سیاسی اسلام و اسلامی می پردازد. این رویکرد در حقیقت عبارت از؛ رویکرد متعالی مشروعیت سیاسی اسلامی و یا مشروعیت سیاسی متعالی اسلامیست. در این مبحث، پیشینه و پشتوانه یا تبارشناسی و دیرینه شناسی این رویکرد مشروعیت سیاسی، مورد وارسی قرار می دهد. همچنین به اهم تعابیر یا تفاسیر و به اصطلاح قرائت ها یا همان نحله ها و فرقه ها یعنی مذاهب عملی و عینی رایج آن در تاریخ و نیز در جهان معاصر و مدرن توجه داشته، بدین معنی که اهم رهیافت های رویکرد مشروعیت سیاسی اسلامی را طرح می نماید. همین طور بر این اساس و چهارچوبه؛ اعم اشکال گوناگون مشروعیت سیاسی اسلامی و الهی عمده و اصلی را در قالب راهبردهای عمده رهیافت های اصلی رویکرد اسلامی مشروعیت سیاسی مطرح نموده و حسب مورد وارسی و ارزیابی می نماید. بنابراین رهیافت های دوگانه خلافت و امامت و نیز در همین راستا؛ راهیافت ولایت فقیه را در نظریه و نظام سیاسی و مشروعیت (سازی) سیاسی از نگاه سنی(- خوارج) و شیعی را ارایه کرده و حسب نیاز و در حد آن، واکاوی می نماید. چنان که اهم راهبردهای آن راهیافت های دو/یا سه گانه خلافت(سنی- خوارج) - امامت شیعی را نیز بر می نمایاند.
ب- مبحث مشروعیت سیاسی متعالی:
مشروعیت سیاسی متعالی، ضمن سه قسمت به ترتیب زیر بررسی می شود:
الف- چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی،
ب- پدیده و پدیده شناسی مشروعیت سیاسی متعالی و
ج- پیشینه و پشتوانه مشروعیت سیاسی متعالی،
(د. برامد و پسامد مشروعیت سیاسی متعالی).
الف- چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی
1- موضوع چالش و چشم انداز متعالی مشروعیت سیاسی:
چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی، به واکاوی آینده مشروعیت سیاسی متعالی تحت عنوان چشم انداز می گراید و به کشاکش، فرصت ها و تهدیدات یا آسیب ها و آسیب پذیری های آن تحت عنوان چالش مشروعیت سیاسی می نگرد. در این گستره و راستا؛ از سویی چشم انداز آینده و چالش فراروی جهانی در زمینه سیاست و اندیشه و مشروعیت سیاسی متعالی، و چشم انداز آینده مورد نظر است. از دیگر سوی، چالش فراروی مشروعیت متعالی، در سطح جهانی، جهان اسلام و ایران اسلامی، مد نظر می باشد. بویژه با توجه به ناهنجاری ها و بحران های سیاست، اندیشه و مشروعیت سیاسی متعارف نظام های سیاسی موجود و قابل پیش بینی که نیازمند آینده نگری و آینده پژوهی مشروعیت سیاسی است.
2- مبحث چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی:
چالش و چشم انداز مشروعیت سیاسی متعالی یا چالش و چشم انداز متعالی مشروعیت سیاسی، طی دو قسمت به ترتیب زیر مورد وارسی قرار خواهد گرفت:
الف- چشم انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی و
ب- چالش فرا روی مشروعیت سیاسی متعالی.
/ یا: الف- چرخش مشروعیت سیاسی متعالی،
ب- چشم انداز و چالش نظری و علمی / علمی نظری و عملی سیاسی
مشروعیت سیاسی متعالی و
ج- چشم انداز و چالش عملی(علمی) و عینی سیاسی مشروعیت سیاسی
متعالی.
الف- چشم انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی:
چشم انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی، ظرفیت ها و زمینه های رویکرد متعالی مشروعیت سیاسی اسلامی در فرایند فراگستر گسست از رویکرد متعارف مشروعیت سیاسی بویژه مدرنیستی و راهبرد مطلقه جمهوری آن و گرایش و گذار فزاینده و فراگستر به این رویکرددر جهان اسلام و بلکه در فرایند جهانی گرایی فرا آینده مورد نظر دارد. برترین شاخصه چشم انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی و اسلامی برتری و فراگستری فزاینده آن در جهان آینده و در فرایند جهانی گرایی فرا روست. بویژه از سویی با گسترش و افزایش دین گرایی در مقابل و جایگزین بحران تا حد بن بست معنویت مادیت مدرنیت، که فرایند جهانی سازی غربی و امریکایی در پی تداوم، تقویت و تسری آنست. رهیافت امامت و راهبری راهبری فرهیختگان و حتی دولت در آینده بویژه رهیافت سیاسی تعدیلی رهیافت های مطلقه و از جمله دموکراسی های افراطی و رادیکالیستی، ضرورت هم نظریه و نظام راهبردی متعادل و نیز متعالی را ایجاب ساخته و هم ضرورت رهبری ها و راهبران راهبردی و فرهیخته را می طلبد. این نیاز و ضرورت، به نوبه خویش رهیافت امامت و ولایت فقیه به معنای اعم را ایجاب می سازد. کما این که تنها در این بستر و گستره می توان از هرگونه افراطی گری یا متقابلاً تفریط گرایی استبدادی- توتالیتریستی کهن- جدید یا دموکراسی- لیبرالیسم افراطی و هرج و مرج گرایانه غلبه نمود. در نتیجه از هرگونه کند- تندروی نیهیلیستی معرفتی، علمی و سیاسی پست مدرنیستی جاری در سطح جهانی به صورت جدی جلوگیری کرد. راهبرد جمهوری مشروطه بویژه اسلامی در راهیافت ولایت فقیه و در راستای رهیافت امامت و در نهایت بر اساس و در گستره رویکرد سیاسی و مشروعیت سیاسی متعادل و متعالی و نیز کارامد اسلامی، در قبال، در مقابل و حتی در مقابله و در مقام جایگزین راهبرد جمهوری و دموکراسی مطلقه و بی مهار افسارگسیخته سیاسی و مشروعیت سیاسی رهیافت مدرنیستی و رویکرد متعارف، بدینسان از ظرفیت ذاتی، زمینه های جدید و جهانی و فرایند فراگستری بر خوردار بوده و با شتاب و ضریب افزایش بیشتری بر خوردار خواهد بود.
ب- چالش فرا روی مشروعیت سیاسی متعالی:
تبیین علمی- نظری، ترسیم عملی و تحقق عینی کارامدی سیاسی رویکرد متعالی، رهیافت امامت و ولایت فقیه و راهبرد جمهوری اسلامی مشروعیت سیاسی یا مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی و ارتقاء و کارامد سازی آن، برترین چالش فرا روی همگی نیروها و نهادهای فرهیخته علمی، راهبردی و کاربردی اسلامی، در جهان اسلام و در میان مسلمانان جهان و همچنین توسط آزادگان و فرهیختگان جهانی را تشکیل می دهد. نقادی رویکرد متعارف سیاسی و مشروعیت سیاسی، رهیافت مدرنیستی و شالوده شکنی مبانی و بلکه مبادی و شالوده های؛ ناتورالیستی، ماتریالیستی، اومانیستی و سکولاریستی آن و در نهایت نفی و نپذیرفتن علمی و عملی راهبردی و کاربردی راهبرد مطلقه جمهوری یا جمهوری مطلقه سیاسی و مشروعیت سیاسی از یک طرف و نظریه پردازی علمی نظری- عملی(تئوری- دکترین) و نیز نمونه سازی عملی و عینی، از جمله این چالش از حیث علمی و عملیست. کما این که تبیین تئوریک و دکترین و نیز عملیاتی سازی و نمونه پردازی راهبرد جمهوری مشروطه، متعادل- متعالی اسلامی، راهیافت ولایت فقیه و فرهیختگان اسلامی، دینی و جهانی، رهیافت رهبری و راهبران راهبردی و راهبری راهبران راهبردی و راهبری راهبردی راهبران اسلامی و انسانی و سرانجام رویکرد حاکمیت نظریه نظاممند راهبردی و احکام متعادل و متعالی الهی- اسلامی در عین حکومت حکام فرهیخته مردمی، یعنی رویکرد سیاسی و مشروعیت سیاسی اسلامی نیز در این راستاست. /یاو به تعبیر دیگر اهم موضوعات، مسایل و مطالب پیش گفته در چشم انداز و چالش رویکرد، رهیافت و راهبرد متعالی- اسلامی سیاسی و مشروعیت سیاسی را می توان در قالب و چهارچوب اهم مولفات و اعم موارد ذیل به ترتیب زیر بازیافت:
1- چرخش مشروعیت سیاسی متعالی:
چرخش اعم از؛ گسست از راهبردها- رهیافت ها و رویکرد متعارف یا نامتعالی مشروعیت سیاسی بویژه راهبردهای سلطنتی، مشروطه و حتی جمهوری مطلقه مدرنیستی، و گذار به رویکرد متعالی(و) اسلامی مشروعیت سیاسی- رهیافت ولایت فقیه و راهبرد جمهوری مشروطه اسلامی با الهام بخشی مدل جمهوری اسلامی ایران و الهام گیری سایر جوامع بویژه جهان اسلام و مسلمانان جهان، محور چرخشی سیاسی و مشروعیت(سازی) سیاسی را تشکیل می دهد که برترین چالش جهانی رویکرد متعارف مشروعیت سیاسی، رهیافت مدرنیستی و راهبرد مطلقه جمهوری آن بوده و محسوب می گردد.
2- چشم انداز و چالش نظری و علمی/ علمی نظری و عملی سیاسی مشروعیت سیاسی متعالی:
تبیین علمی و ترویج نظری و در عین حال ترسیم عملی و تحقق عینی رویکرد متعالی مشروعیت سیاسی اسلامی، رهیافت امامت و ولایت فقیه مشروعیت سیاسی و راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی همراه با نمودن ظرفیت کارامدسازی سیاسی و ارتقای آن اهم چشم انداز و چالش نظری و علمی/ علمی نظری و عملی سیاسی مشروعیت سیاسی متعالی را تشکیل میدهند. نقادی علمی رویکرد رقیب مشروعیت سیاسی متعارف همراه با رهیافت مدرنیستی و حتی پست مدرنیستی مشروعیت سیاسی با تمامی مبانی و شاخصه های ماتریالیستی، اومانیستی و سکولاریستی و راهبرد جمهوری و دموکراسی مطلقه مشروعیت سیاسی بویژه رادیکالیستی از سویی و نظریه پردازی در زمینه مشروعیت سیاسی اسلامی از دیگر سوی، نیز در همین راستاست.
3- چشم انداز و چالش عملی(علمی) و عینی سیاسی مشروعیت سیاسی متعالی:
ترسیم و تحقق عملی و بویژه کارامدسازی سیاسی عینی، برترین چشم انداز و چالش عملی(علمی) و عینی سیاسی راهبرد جمهوری مشروعیت سیاسی مشروطه اسلامی را تشکیل می دهد. هرگونه تعلل؛ سستی، کاستی چه در تبیین درست علمی و چه در ترسیم عملی و سرانجام تحقق عینی راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی از سویی و بویژه روشن سازی و نهادینگی رابطه شرعیت سیاسی و مقبولیت سیاسی و از سوی دیگر؛ تبیین، ترسیم و تحقق علمی، عملی و عینی کارامدی، کارامد سازی و ارتقای کارامدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی(ایران)، زمینه ها، فرصت وفضای لازم و مناسب را برای رشد و رونق هرگونه گفتمان افراطی یا تفریطی حداکثر گرایی- حداقل گرایی اسلامی- سیاسی و جمهوری را فراهم ساخته و خواهد ساخت. کما این که در(هر دوی) این صورت(ها:) عرصه را بر راهبرد میانه روانه؛ متعادل و متعالی سیاسی و مشروعیت(سازی) سیاسی جمهوری اسلامی تنگ خواهند نمود.
ب- پدیده و پدیده شناسی مشروعیت سیاسی متعالی
1- موضوع پدیده و پدیده شناسی سیاسی متعالی مشروعیت سیاسی:
پدیده، مفهوم و واژگان مشروعیت سیاسی متعالی، همان مشروعیت سیاسی مشروطه(دینی) اسلامیست. مشروعیت سیاسی متعالی، دارای یک نظام(زیرساخت+ ساختار/ عناصر+ سازمان) مشروعیت سیاسی و فرایند(سیر/ + راهبرد) مشروعیت سازی سیاسی می باشد. مشروعیت سیاسی متعالی به عنوان یک پدیده سیاسی و مدنی یعنی پدیده مشروعیت سیاسی متعالی، دارای مراتب سهگانه: هستی- چیستی و چگونگی یا حقیقت- ماهیت و واقعیت است. بر همین اساس پدیده شناسی مشروعیت سیاسی، دارای مراتب سه گانه: هستی شناسی- چیستی شناسی- چگونگی شناسی می باشد. در این زمینه به وارسی هستی و هستی شناسی، چیستی و چیستی شناسی و به چگونگی و چگونگی شناسی پدیده مشروعیت سیاسی و مراتب سه گانه حقیقی یا بنیادین، ماهوی یا مبنایی و واقعی یا شکلی، تجربی و عرفی آن پرداخته می شود.
2- مبحث پدیده و پدیده شناسی سیاسی متعالی:
پدیده و پدیده شناسی سیاسی متعالی مشروعیت سیاسی، یا مشروعیت سیاسی متعالی که میتوانست طی قسمت به ترتیب زیر، مورد وارسی قرار گیرد. یعنی به ترتیب:
الف/ اول- هستی و هستی شناسی مشروعیت سیاسی متعالی،
ب/ دوم- چیستی و چیستی شناسی مشروعیت سیاسی متعالی و
ج/ سوم- چگونگی و چگونگی شناسی مشروعیت سیاسی متعالی.
در این نگاه، مراتب سه گانه عقلی، وحیانی/ یا شرعی و عرفی مشروعیت سیاسی اسلامی باکاوی شده و برنمایانده میشود. بنا به تعبیر و بویژه به اعتباری مشروعیت سیاسی و حتی شرعیت سیاسی در اسلام یا اسلامیت سیاسی اعم از مراتب سه گانه؛ عقلی، وحیی و عرفیست. در هر صورت میتوان این موضوع را در عین حال به ترتیب ذیل نیز مورد پژوهش قرار داده و نگارش و گزارش نمود؛
الف- رویکرد متعالی/ اسلامی مشروعیت سیاسی،
ب- رهیافت امامت/ ولایت فقیه اسلامی(- شیعی) مشروعیت سیاسی،
ج- راهبرد جمهوری اسلامی مشروعیت سیاسی.
در این صورت با محوریت مشروعیت سیاسی در انگاره شیعی با نیم نگاهی انتقادی به انگاره سنی سیاسی و مشروعیت سیاسی و البته در تعارض با رویکرد، رهیافت و راهبرد متعارف، مدرنیستی و مطلقه مشروعیت سیاسی و جمهوریت یا دموکراسی، به این تقسیم و واکاوی پرداخته می شود. لکن با توجه به اینکه، راهبرد جمهوری اسلامی مشروعیت سیاسی و یا از نگاهی دیگر، راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی؛ به یک اعتبار برامد نهایین رویکرد اسلامی مشروعیت سیاسی یا رویکرد مشروعیت سیاسی اسلامی و حتی برامد روازمد و کارامد اهم رهیافت های؛ خلافت سنی(- خوارجی) یا امامی/ امامت شیعی مشروعیت سیاسی حداقل در زمان غیبت و انتظار پویای مهدوی بوده یا شمرده می شود. با نگاه، انگاره و گرانیگاه راهبرد جمهوری(مشروطه) اسلامی سیاسی و بویژه مشروعیت سیاسی به واسازی پژوهش و نگارش و گزارش آن در این خصوص میپردازیم. چرا که جمهوری اسلامی، به اعتبار دیگر جدیدترین راهبرد و راهبرد نوآمد، روزامد و کارامد رویکرد متعادل و متعالی مشروعیت سیاسی(و) و رهیافت های دو یا سه گانه پیش گفته آن می باشد. یعنی به ترتیب(ذاتی/ تاریخی)؛
یکی- پس از راهبرد مشروعیت سیاسی حداقلی مطلق و حتی مطلقه نظام سیاسی و دولت در جهان اسلام و در میان جامعه و کشور و سرزمین مسلمانان، در مقایسه با فقدان و حتی ضعف دولت و آنارشی سیاسی، ناامنی و تنازع ناشی از آن،
دیگری- راهبرد مشروعیت سیاسی مطلق مسلمان یا مسلمانان که امروزه نیز برخی کسان، مشهور به سکولارهای مسلمان(مهدی بازرگان، عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و حتی از نگاهی مهدی حائری یزدی) تحت عنوان حداقل گرایی دینی/ شرعی، تصور و تصویر و نیز تعبیر و تفسیر یا قرائت مسلمان سالاری از جمهوری یا مردم سالاری اسلامی را داشته و ارایه می نمایند. این راهبرد با استناد و ارجاع نه چندان درست و نا استوار به نظریه و کتاب «الاسلام و اصول الحکم»، « علی عبدالرازق مصری»، ترسیم . تصویر می شود. راهبردی مبنی بر عدم ضرورت شرعی حکومت، دولت و نظام سیاسی، که سبب تکفیر وی از ناحیه علمای سنی دانشگاه اسلامی «الازهر» مصر گردید. لیکن نظر عبدالرازق؛ عمدتا شکل یا چگونگی یعنی سازکار و راهبرد دولت، نظام سیاسی و حکومت بوده که به تناسب زمان و به گزینش مردمی و مسلمانان بستگی دارد. نه اصل ضرورت حکومت که فطری و عقلی بوده و یا مبانی و حدود آن که شرعیست.
سوم- راهبرد مشروعیت سیاسی و راهبرد مشروعیت سیاسی مشروطه اسلامی سلطنت و سلطنتی تا
چهارم- مشروعیت سیاسی مشروطه اسلامی جمهوری و جمهوریت مزبور و موجود.
بدین سان با تمرکز روی نظام نظریه مشروعیت(سازی) سیاسی جمهوری اسلامی و راهبرد جمهوری(مشروطه) اسلامی مشروعیت(سازی) سیاسی بخصوص در رهیافت ولایت فقیه در نگاه و نظریه سیاسی حضرت امام خمینی(س)، مبانی، پیشینه و پشتوانه یا تبارشناسی و دیرینه شناسی آن را وانمایی نموده و نیز تا نظریه و نظریه پردازی جمهوریت اسلامی و آینده پژوهی تا برامد، پسامد و نیز چشم انداز و چالش آن فرا رفته و به واکاوی آن ها خواهیم پرداخت.
در این انگاره به ترتیب به اهم مطالب زیر خواهیم پرداخت:
پیش درامد
درامد
الف- چشم انداز و چالش راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی
ب- پدیده و پدیده شناسی راهبرد مشروعیت سیاسی راهبرد ج. ا. مشروعیت سیاسی
ج- پیشینه و پشتوانه راهبردج. ا. مشروعیت سیاسی
(د- برامد و پسامد راهبردج. ا. مشروعیت سیاسی)
برامد
نیاز به تأکید ندارد که اهم اعم مطالب و تقسیمات دوگانه پیش گفته، ضمن و ذیل تقسیم بندی و ساختار موضوعی اخیر مورد توجه بوده و حسب مورد و به تناسب این ساختار سازمانی بحث، طرح و واپژوهی خواهند شد.
نظر به مطلب
نام:
*
ایمیل:
*
ایمیل را بدرستی وارد کنید
متن:
*
500
حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی:
21039
*
اخبار و مصاحبه ها
روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
تفاوتهای فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّلآفرینی
کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
نگاهی به تلاشهای علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
پیام تسلیت حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
رادیو پژوهش
تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
«داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
کارآمدسازی دولت مهمترین گام تحولی دولت سیزدهم است
دولت سیزدهم باید چه دغدغههایی داشته باشد؟
نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
ظرفیت حکمت متعالیه در دولتسازی اسلامی
کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدنسازی
"حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامهمحوری و اخلاقمداری را از حاج قاسم بیاموزند
سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالتها
صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی میدهند که احساس خطر کنند
هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایستهسالاری است / جدالهای سیاسی؛ امالمفاسد کشور
اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
زمینهسازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه میدهد
هرگونه تصمیمگیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
بسیج با عبور از مرزهای ملتها، تمدن را پایهریزی میکند
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
«تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدنسازی اسلامی
تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکانپذیر است
مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاحنامه فلسفه سیاسی اسلامی
الگوی نهایی پیشرفت باید نخبهپسند و عامهفهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولتها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر میشود
صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه میگویند
در نشست بررسی هماندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
علیرضا صدرا در گفتوگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمیگیرد
علم را کیلویی میخواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کردهایم
یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالتها، قالبهای روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکهای؛ راهحل مشکلات مدیریتی است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامهریزی است
علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
آزادی از مکاتب غربی و شرقی
بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدلسازی کرد
« انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
امام خمینی(ره) بزرگترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
دفاع مقدس تمام نشده است فعالیتهای دانشگاهها برای حفظ ارزشهای دفاع مقدس نهادینه شود
سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
گزارش همایش نواندیشی دینی
ویژگیهای نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
نشست "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
حضرت امام (ره) عمیقترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان میکرد
مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدلسازی کرد
بیتقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل میکند
ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب میشوند
دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده میکند
حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
تحزب را نمیتوان به قرآن کریم تحمیل کرد
مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را میتوان رقابت حزبی دانست
ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
سفیران نور و فرهنگ جبهه
حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
اندیشه سیاسی ملاصدرا
لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
برگزاری دو پیشکرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بینالملل
معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
علم سیاست در ایران
اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
مفهومشناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
چیستی، چشمانداز و چالشهای گفتمان بیداری اسلامی در گفتوگو با دکتر علیرضا صدرا
امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
دنیای امروز دچار خوف و حزن است
توازن آرامش و توسعه
قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم انداز دانش سیاسی در ایران
جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسانها میشود
نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
آینده از آن فارابی است
حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
تشکیل ستاد مشترک علمی
حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
سیاست در سیره نبوی