• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب

      عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در گام دوم انقلاب باید سه کار انجام دهیم که شامل دولت‌سازیِ اسلامی کارآمد، الگوسازیِ اسلامی - ایرانی پیشرفت و در نهایت جامعه‌ سازی اسلامی است تا در نهایت به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم. 

      • ۱۰:۱ ۱۴۰۰/۸/۲۶
      سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
    • به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «نقش دروس معارف اسلامی در تحقق گام دوم انقلاب» امروز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه از از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و با سخنرانی علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.
      در ادامه سخنان وی را می‌خوانید:
       
      در قرآن آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند»(رعد/۱۱) خداوند سرنوشت ملت‌ها را در گرو سرشت آنها قرار داده  است.
      پرسش این است که نقش دروس معارف اسلامی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟ کانون این سؤال دانشجویان هستند. سه پرسش فرعی داریم که شامل چرایی، چیستی و چگونگی نقش دانشجویان در این زمینه است. پیش فرض ما این است که دانشجویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دارای نقش خاص هستند چراکه دانشمندان گفتمان‌ساز نظریات علمی آینده خواهند بود.
       

      در زمینه ساختارسازی ناموفق بوده‌ایم

       
      فرضیه ما این است که نقش دروس معارف اسلامی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بینش‌سازی است. دروس معارف اسلامی در حقیقت زیربنای گام دوم انقلاب را تشکیل می‌دهند و خود گام دوم انقلاب، یک بنا است. در شرایط کنونی در کشور در زمینه ارزش‌ها، بینش‌ها و منش‌های ایرانی و اسلامی و ترویج و تعریف آنها موفق عمل کرده‌ایم اما در ساختارسازی به ویژه در زمینه قانونگذاری و ساختار اداری ناموفق بوده‌ایم. 
       
      اگر می‌خواهیم دچار تک ساحتی بودن و تنازع نشویم باید حتماً ذهنیت‌ها را سازماندهی و مهندسی کنیم و اجماعی در میان دانشجویان شکل بگیرد که به سمت گفتمان‌سازی برای گام دوم انقلاب حرکت کرده و در این گام نقش‌آفرین نیز باشد. شیو‌ه‌های زیادی برای واکاوی این نقش وجود دارد. یکی از اقدامات این است که مبانی ساختاری، بینشی و ارزشی گام دوم را تبیین کنیم. روش دیگر این است که واژگان کلیدی همانند نقش، درس، معارف، اسلامی بودن، دانشجو و تحقق را به خوبی تحلیل و تبیین کنیم. همچنین لازم است تفاوت‌های گام دوم و گام اول روش شود.

      ترویج عمومی گفتمان‌سازی دانشجویان

       
      درباره نقش باید گفت که نقش را بدون جایگاه و خاستگاه نمی‌توان تبین کرد. خاستگاه هرچقدر یقینی‌تر و حقیقی‌تر باشد چیستی‌ نقش نیز یقینی‌تر خواهد شد و به تعبیر قرآن دچار ظن نخواهیم شد. پس در حقیقت نقش اصلی این دروس، ترویج عمومی گفتمان‌سازی دانشجویان است. یعنی دانشجویان باید آماده شوند که در آینده دست به گفتمان‌سازی بزنند تا اراده عمومی شکل بگیرد که وارد فاز تحقق‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب شویم که البته لازمه آن ترویج، تفسیر و تبیین گام دوم است. در قرآن کریم نیز اشاره شده است که «وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِینَ؛ و ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند و برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت باشد» (نحل/۸۹)
       

      منظور از معارف چیست؟

       
      بدون اراده عمومی دانشجویی ما وارد تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نخواهیم شد. همانگونه که بسیار از سندهای قبلی نیز بوده‌اند که اجرایی نشده‌اند چراکه اراده عمومی در این زمینه وجود نداشته است. نکته دیگر درباره دروس است. آیا قرار است تعلیم یا تربیت اسلامی داشته باشیم. ما باید به دانشجوی یاد بدهیم که اقدام به خودآموزی کند. همچنین سؤال این است که قرار است دانشجو را به دروس معارف برسانیم یا دروس به گوش دانشجو برسد؟ دروس معارف باید از گوش دانشجو فراتر برود و به هوش آنها برسد تا به آنها باور پیدا کند. 
       
      درباره اینکه معارف چیست باید گفت که معارف را عده‌ای به عنوان اطلاعات عمومی در نظر می‌گیرند اما معارف معنای عام دارد و منظور همه دروس اسلامی است. معارف، بینش و جهان‌بینی را شکل می‌دهد و در واقع اقدام به «تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ» می‌کند. یک معارف هم به معنای اخص وجود دارد که امکان شناخت، مراتب و منابع شناخت را بیان می‌کند ولی منظور ما از معارف، بینش است. البته ما حدود فقهی و اخلاقی هم داریم که آنها هم جزیی زیرمجموعه‌ای از معارف می‌شوند چراکه بدون بینش نمی‌توان هیچ دانشی داشت.
       
      حضرت امام(ره) می‌فرماید انسان موحد نگاه توحیدی به همه آیات الهی دارد لذا حتی دانشجویان رشته فیزیک هم باید با بینش توحیدی به عالم نگاه کند و آنها را نشانه بداند. در این شرایط به قول حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی، علوم فیزیک و شیمی هم تبدیل به علوم الهی خواهند شد چراکه خداوند طراح اصلی این علوم است. اگر از مبانی اسلامی در گام دوم سخن می‌گوییم باید مقوله‌ای همانند عدالت را هم مشخص کنیم که از اصول دین و مذهب ما هم هست. در گام اول انقلاب در زمینه عدالت تولیدی موفق بوده‌ایم ولی در زمینه عدالت توزیعی مشکل داشته‌ایم و این امر منجر به ایجاد تبعیض و شکاف شده است و بنده علت آن را در این می‌دانم که دروس معارفی ما به خوبی عمل نکرده‌اند.
       

      اهمیت توجه به عدالت توزیعی در گام دوم انقلاب

       
      جناح‌های سیاسی مشغول جدال شدند و حتی کار به توهین و بی‌اخلاقی رسید. در این شرایط دانشجو دچار ناامیدی می‌شود و هرچقدر از مبانی برای وی سخن بگویید وی توجهی به آنها نخواهد کرد. وقتی عدالت را از اصول دینی و شرعی می‌دانیم قطعاً باید برای تحقق آنها چاره‌اندیشی و مبانی آن را به خوبی تبیین کنیم. درباره مراد از اسلامی بودن هم باید گفت که ما معارف اسلام داریم که قرآن و سنت است و از سوی دیگر مذاهب و متفکرین همانند فارابی یا خواجه نصیرالدین طوسی داریم که باید از اندیشه‌های آنها هم استفاده کنیم. 
       
      دانشجو نیز شخصی گفتمان‌پذیر است که در مقطع کارشناسی باید نظریه‌شناس، در مقطع ارشد نظریه‌پرداز و دانشجوی دکترا باید نظریه‌ساز باشد. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ؛ (ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن (وظیفه تو بیش از این نیست) که البته خدای تو (عاقبت حال) کسانی را که از راه او گمراه شده و آنان را که هدایت یافته‌اند بهتر می‌داند» (نحل/ ۱۲۵) گفتمان‌سازی انواع و اقسامی همانند گفتمان مردمی، نخبگانی و مدیریتی دارد لذا دانشجو باید بتواند به گفتمان‌سازی نخبگانی اقدام کند تا در گام دوم انقلاب مؤثر واقع شود. 
       
      گام دوم انقلاب هم عرصه جهاد اکبر است. در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس موفق عمل کرده‌ایم اما در گام دوم باید سه کار انجام دهیم که شامل دولت‌سازیِ اسلامی کارآمد، الگوسازیِ اسلامی ایرانی پیشرفت و در نهایت جامعه‌ سازی اسلامی است تا در نهایت به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم. ما در گام اول موفق شدیم خودمان را از سلطه و نفوذ نظام‌های استکباری نجات دهیم اما در گام دوم باید از سلطه مکتب ماتریالیسم رهایی پیدا کنیم. در شرایط کنونی مدرنیسم غلبه دارد و جهاد اکبر نیز به معنای مبارزه با مادیات و توجه جدی‌تر به معنویات است. 
      منبع خبر

    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 94883
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401