• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود

      علیرضا صدرا بیان کرد: اولین مرحله تأسیس نظامات، رهبری است و بعد امت شکل می‌گیرد؛ یعنی بن‌مایه‌ها وجود دارد و با ایمان، نگرش تبدیل به کنش می‌شود. نگاه امام(ره) از ابتدا راهبردی بود و همین نگاه، انسجام ایجاد می‌کند و روحیه تعاملی که در همه افراد تحقق یافت، موجب شد در مقابل استکبار بایستند. جنگ، عامل وحدت ما شد.

      • ۱۰:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۶
      در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
    • به گزارش روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» به همت خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و با حضور مرتضی قاضی، علیرضا صدرا و محمدصادق درویشی دوشنبه (پانزدهم آذرماه 1400) برگزار ‌شد.

       

      ترکیب فرهنگ عاشورایی با سابقه ملی ایرانی در دوران دفاع مقدس

      در ابتدای این نشست مرتضی قاضی با اشاره به این‌که یکی از موضوعاتی که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس پیگیری می‌کنند، بحث مشارکت مردمی در جنگ و ارتباط دو سوی این دو مفهوم با هم است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در 31 شهریور همزمان با چهلمین سالگرد شروع جنگ تحمیلی بحث مشارکت اقشار مختلف مردم در جنگ تحمیلی را مورد بررسی قرار دادند و با بیان مصادیق آن، مدل‌سازی که از سوی مردم در دوران دفاع مقدس صورت گرفت را شفاف‌سازی کردند.

       

      وی در ادامه افزود: در دوران دفاع مقدس، فرهنگ عاشورایی و ظلم‌ستیزی با سابقه ملی ایرانی ترکیب شد و به‌نظر می‌رسد سه عنصر مکتب، مقاومت و امامت در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی آفریده شد و انسجام ملی را ایجاد کرد.

       

       دفاع از موجودیت انقلاب اسلامی؛ مردمی‌ترین نوع دفاع

      در بخش بعدی این نشست علیرضا صدرا با اشاره به این‌که ما یک نگاه تاریخ‌نگاری به دفاع مقدس داریم که پشتوانه پیشرفت ملی ماست و با این سرمایه وارد گام دوم انقلاب و تمدن‌سازی نوین اسلامی شدیم، بیان کرد: دشمنان علی‌رغم عِده و عُده‌ای که دارند، جسارت مقابله با ایران را ندارند، چون معتقدند ایرانی‌ها اهل برپایی جنگ نیستند، اما اگر به آن‌ها حمله شود، آرام نمی‌نشینند و این درسی است که در دفاع مقدس به آن‌ها داده شد. در همه ملت‌ها دفاع از موجودیت اساسا مجاز، مشروع و مقدس است؛ مردمی‌ترین دفاع، دفاع از موجودیت انقلاب اسلامی در مقابل نامردمی‌ترین تحمیل جنگ بود و این در حقیقت دفاع از ارزش‌هایی بود که با عقل، دین و منطق سازگار است و هرچه پیش می‌رویم این ارزش‌ها تازه و مطلوب‌تر می‌شود.

       

      وی افزود: فرضیه این است که بروز مشارکت مردمی در دفاع مقدس برای دفاع از ارزش‌های ملی و انقلاب بود. خداوند در قرآن می‌فرماید: «تغییر سرنوشت جوامع، تغییر سرشت آن‌ها را به دنبال دارد»، وقتی می‌گوییم «هویت ملی»، منظور همان «مای ملی» است. انسان جان، نفس و فکر دارد و مدبر نفس انسان، عقل و اندیشه انسان است؛ وقتی می‌گوییم «من»، منظور نفس ماست و این من است که تغییر و تحول پیدا می‌کند. ما روح ملت ایران را «هویت ملی ایرانی» می‌نامیم که همان چیستی ماست. همان‌طور که انسان عقل دارد، جامعه هم عقل عمومی دارد و باید در اعمال، گفتار و کنش مردم تجلی پیدا کند.

       

      او با بیان این‎‌که هویت ملی جنبه مشارکت دارد، تصریح کرد: در مشارکت هماهنگی، همگرایی و پیوستگی را داریم. در ایران، انقلاب اسلامی رخ داد که با اراده ملی به منظور رهایی از استکبار تحقق یافت و در حقیقت سه عنصر به هم نزدیک شدند و انقلاب را شکل دادند که شامل مکتب، امت و امامت است که در انقلاب‌های قبلی در یکی از عناصر همیشه ضعف داشتند. ایران از تنوع قومی، اقلیمی و سرزمینی برخوردار است و ما می‌دانیم این موارد در خلقیات افراد اثر می‌گذارد اما تعیین‌کننده نیستند و درعین‌حال هماهنگی و وحدت بین افراد وجود دارد. امام خمینی(ره) در این زمینه فرمودند: «اگر سپاه و ارتش بدون حضور مردمی دفاع کنند، کاری از پیش نمی‌رود، لذا این مردمی که انگیزه دارند باید در جنگ حضور یابند و سپاه و ارتش باید آن‌ها را آموزش و سازماندهی کنند». درواقع حاکمیت در دفاع مقدس نقش هماهنگی داشت. ارتش که در دفاع مقدس روبروی ما بود صدها برابر بودند، اما مکتب و رهبری مردم باعث شد در این جنگ نابرابر موفق شوند.

       

      این نویسنده همچنین مطرح کرد: با مطالعه تاریخ متوجه می‌شویم، ایران در طول سالیان گذشته فقط جنگ امنیتی داشته است. در واقع هویت مردمی ایران در جنگ تحمیلی بازتولید شد و هم‌افزایی صورت گرفت. کمتر مردمی در تاریخ چنین فرصتی داشته‌اند، زیرا اراده مردمی اسطوره سیاسی است و بر اساس آن دفاع مقدس بعد معنوی پیدا کرد و نشان داد اگر انسان نیروی ایمان و انگیزه داشته باشد، قطعا پیروزی از آن ملت است. در دفاع مقدس، ایمان توانست نقش خود را در برابر توپ و تانک نشان دهد. ایمان در دفاع مقدس هندسه قدرت را تغییر داد. هویت ایرانی، عقلانیت، دیانت و سیاست است. ایرانیان هیچ‌وقت دنیاگریز نبودند و دنیا را آباد می‌کردند. این رمز پایداری ایرانیان است. برای مثال در جنگ تحمیلی ایران می‌توانست بصره را هدف قرار دهد؛ اما هیچ‌وقت این کار را نکرد. الان نتیجه آن، رابطه خوب مردم ایران و عراق است. ایرانیان همواره به دنبال تعالی اقتصادی و تعامل فرهنگی بوده‌اند.

       

      وی افزود: اولین مرحله تأسیس نظامات، رهبری است و بعد امت شکل می‌گیرد؛ یعنی بن‌مایه‌ها وجود دارد و با ایمان، نگرش تبدیل به کنش می‌شود. نگاه امام(ره) از ابتدا راهبردی بود و همین نگاه، انسجام ایجاد می‌کند و روحیه تعاملی که در همه افراد تحقق یافت، موجب شد در مقابل استکبار بایستند. جنگ، عامل وحدت ما شد؛ اما بعد از جنگ تحمیلی از این مدل ساختاری به‌خوبی استفاده نکردیم و هرکجا از این مدل استفاده نشده، آسیب دیده‌ایم. دولت باید ستاد پیشرفت کشور باشد؛ نه سازمان. در جنگ، این مردم بودند که دفاع کردند.

       

      علیرضا صدرا در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که رکود اقتصادی با تجربه دفاع مقدس صددرصد قابل رفع است، گفت: دفاع مقدس عزت ملی ما را پس از قرن‌ها به ما برگرداند. اگر وصیت‌نامه شهدا را مرور کنید، می‌بینید یک دانش‌آموز چگونه حکیم می‌شود. باید این تجربه را جدی بگیریم و با قدرت وارد جهاد اکبر شویم. الان همه در دنیا اعتراف می‌کنند که تمدن دارد به شرق وارد می‌شود و البته ما معتقدیم خاستگاه تمدن این‌جا بوده و حالا دارد برمی‌گردد. ایران در حال حاضر ابرقدرت معنوی است و این نگرش به دلیل تجربه دفاع مقدس است. باید از دستاورد این جهاد استفاده کنیم. وارد جهاد اکبر شویم. در دوران دفاع مقدس ملت‌سازی صورت گرفت و از آن باید به سمت اسلامی‌کردن و تمدن‌سازی برویم. در نهایت این‌که ضرورت و زمینه وجود دارد، مهم این است که بر سر مسائل اصلی اجماع کنیم و دست از جدال برداریم.

       

      باید روایت ملی از جنگ داشته باشیم

      محمدصادق درویشی درباره نقش «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» بیان کرد: ما که در جنگ حضور نداشتیم، اما وقتی را صرف مطالعه تاریخ دفاع مقدس کرده‎ایم و همیشه این پرسش بوده که چرا این وقت را می‌گذارید؟ چه جذابیتی برای شما دارد؟ پاسخ من به این پرسش‌ها این است که در سیر تاریخی متوجه شدم که مسأله ما، مسأله «هویت» است، اما چگونه در جستجوی هویت به جنگ رسیدیم؟ پاسخ «مشارکت مردمی» است. جنگ و هویت ملی با مبنای مشارکت مردم به اینکه دفاع را مسأله هویت‌بخش ببینیم منتهی شد و واکاوی آن یکی از محورهای مطالعاتی فزاینده است.

       

      وی افزود: به‌هرحال جنگ پایان یافته، اما هویت‌بخشی در تاریخ جنگ، قابل بررسی است. وقتی راجع به مشارکت مردم صحبت می‌کنیم، یک رویه دارد که آن مشارکت مردم است. لایه بعدی که مربوط به بحث‌های عملیاتی و پیشبرد جنگ می‎شود، مبهم است و نیاز به جستجو دارد.

       

      او همچنین مطرح کرد: سؤال دیگر این است؛ چگونه افرادی که آزموده جنگ نبودند، فضایی را به دست گرفتند و جنگ را دگرگون کردند؟ برای بررسی این موضوع، مطالعه‌ای درباره خرمشهر داشتم. آن‌جا قصه کوتاه الهام‌بخشی برای من اتفاق افتاد. در چهارم آبان 1359 نیروهای نظامی که خرمشهر بودند از شهر خارج شدند. اما تعدادی از رزمنده‌های مردمی بندرترکمن در شهر ماندند و یک هفته در صحنه حضور داشتند. ضمن این‎که این مسأله دردناک است اما برای من فهمی متناسب با این‌که در جنگ گویی یک پیکر در حال دفاع بود، داشت. همچنین پس از شکست حصر آبادان، آزمون جنگ کلاسیک را پشت‌سر گذاشتیم و به موازات آن آزمون جنگ چریکی را تجربه کردیم و ورق جنگ از وقتی برگشت که شاهد مشارکت مردمی بودیم.

       

      این نویسنده بیان کرد: وقتی در مورد مشارکت مردمی در جنگ تحمیلی صحبت می‌کنیم به هر حال به نظر می‌رسد ایرانی‌ها از اعماق تاریخی خود چیزی را استخراج کردند و در حالی که دو سال از انقلاب نگذشته، مردم می‌بینند مطالبات تاریخی دچار تاراج و طوفان شده و همین مشارکت مردم را در جنگ متبلور می‌کند.

       

      محمدصادق درویشی در پایان با بیان این‌که ما باید روایت ملی از جنگ داشته باشیم، گفت: در حال حاضر روایت ما ملی نیست. مسئله‌ای که فکر می‌کنم در معرفی دفاع مقدس مشکل داریم، روایت صحیح از جنگ است. جنگ ما مجموعه‌ای از اتفاقات مثبت است. البته نقاط منفی و تاریک هم دارد، اما اعتقاد داریم برآیند جنگ، پیام‌ها و اقدامات بسیار خوبی است و ذیل این دو می‌توان به روایت عقلانی از جنگ اشاره کرد، لذا روایت جنگ ضرورت مهمی است که باید از آن حراست کنیم.

      منبع خبر




    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 84199
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401