«عدالت» و «پیشرفت» در دو رویکرد متعارض سوسیالیستی-کمونیستی و
لیبرالیستی-کاپیتالیستی، قابل جمع نیستند. اما در رویکرد دو ساحتی توحیدی و متعالی
اسلام، به ویژه رهیافت راهبردی ولایی شیعی، نه تنها قابل جمع، بلکه لازم، ملزم و
مکمل و همافزا میباشند و به اصطلاح دارای تاثیر و تاثر متقابل، متزاید یا
متکاملند. در حالی که، در رویکرد مدرنیستی، اساساً با تقلیل و حتی تحریف این دو
پدیده، به عدالت و توسعه مادی و اقتصادی یعنی؛ عدالت سوسیالیستی و توسعه
کاپیتالیستی، متعارض غیر قابل جمع نمیدانند.